11.05.2016 - Szukamy form współpracy z biblioteką publiczną oraz Ośrodkiem Działań Twórczych "Pogodna". Podsumowanie działań sieci

Zaczęłyśmy od wizyty w Bibliotece Publicznej Dzielnicy Wesoła, Filii Nr 1 w Starej Miłosnej. Przyjęto nas bardzo serdecznie i profesjonalnie. Rozmawiałyśmy o pracy bibliotekarek w obu placówkach, tzn. w bibliotece szkolnej i publicznej, gdy ci sami uczniowie biorą udział w wielu imprezach i konkursach, a zdobyte wcześniej doświadczenia procentują w kolejnych działaniach. Dużo było o formach współpracy pozwalających na efektywne wykorzystanie możliwości finansowych i lokalowych obu podmiotów. Szczególną uwagę w trakcie omawiania wspólnych działań skierowano na znajomość uczniów i ich umiejętności oraz życzliwą postawę osób pracujących na wspólny efekt wychowawczy. Choć lokal ciasny, ciemny i trudno do niego trafić, panie bibliotekarki dzielnie walczą o swoje miejsce w działalności kulturalnej dzielnicy. 

Potem (w tym samym budynku) schodami w górę do ciekawych pomieszczeń Ośrodka Działań Twórczych Pogodna.


Przywitały nas kawiarniane stoliczki z wystawą prac dzieci w tle. W atmosferze pełnej mobilizacji kilku pracowników Ośrodka wysłuchaśmy wyczerpującej informacji o jego działalności. Omówiona oferta kulturalna została poparta prezentacją i dużą ilością zdjęć z poszczególnych imprez, pracy sekcji i innych form warsztatowych prowadzonych przez kilku zapalonych instruktorów zatrudnionych w placówce. Uderzyła nas życzliwość, uśmiech na twarzy i pozytywne nastawienie do własnej pracy. żadnego narzekania czy niezadowolenia. Wszystkie działania nastawione na potrzeby mieszkańców, a godziny pracy dostosowane do wolnych chwil odwiedzających gości. Ośrodek ma do dyspozycji 4 sale: widowiskową, wystawową, plastyczną i techniczną. Jest też piec do wypieku ceramiki. Pracownicy organizują: koncerty, spotkania autorskie, spektakle teatralne, wieczory poezji, imprezy rocznicowe i okolicznościowe, spotkania z ciekawymi postaciami świata kultury i nauki, wystawy (malarstwa rzeźby, fotografii, ceramiki), zabawy taneczne, imprezy plenerowe, konkursy. Działa tu 16 sekcji. Mieszkańcy biorą także udział w wydarzeniach cyklicznych. Oferta jest bardzo bogata i pracownicy Ośrodka często korzystają z uprzejmości wyjątkowych ludzi mieszkających w najbliższym otoczeniu.

Nas też czekała niespodzianka. Zostałyśmy zaproszone do pracowni plastycznej, by choć przez kilka minut zasmakować twórczych zmagań z klejem, pędzelkami i nożyczkami. Wszyscy mieli te same materiały do wyboru, ale każda z nas wyszła z innym wyrobem plastycznym. Tworzywem były serwetki, które zazwyczaj służą do nakrywania stołu, tym razem posłużyły nam do zdobienia pudełek kartonowych różnej wielkości. Ta chwila twórcza miała nam uzmysłowić, jak łatwo jest animować kreatywne działania, gdy jest chęć i odrobina przygotowanych materiałów. Starałyśmy się także nawiązać współpracę jako Sieć i skorzystać z doświadczenia instruktorów Ośrodka przy „promowaniu mody na czytanie”. Może uda się coś ciekawego razem zrealizować?

Moją uwagę zwróciła praca kilku instytucji nakierowana na tę samą społeczność lokalną i umiejętne wykorzystywanie zdobytych przez uczniów kompetencji w poszczególnych działaniach rozwijających twórcze myślenie, techniki twórcze i gotowość do podejmowania nowych zadań. Czytelnik pełen zainteresowań i otwarty na nowe wyzwania, to marzenie wielu bibliotekarzy i pracowników kultury. Tutaj to działa!

Czasu zrobiło się mało, a my szybkim krokiem na Klimatyczną do biblioteki szkolnej u Miry.
Po drodze zaskoczenie ogromną ilością rowerów przed szkołą. Przy okazji dowiedziałam się o akcji, w której biorą szkoły w maju.
Rowerowy maj
 
W SP nr 353 przy ul. Cieplarnianej gościmy co roku. W przestronnym pomieszczeniu, wśród nowych regałów i książek Mira działa prężnie i nowatorsko. Naocznie można się przekonać ile wytworów pozostaje po ciekawych zajęciach prowadzonych metodami aktywnymi, przy wykorzystaniu talentów uczniów i pani bibliotekarki. Jej sprawozdanie z tegorocznej pracy trwałoby bardzo długo, ale umykający czas na to nie pozwolił. Zrodziła się jednak myśl, by w przyszłym roku wykorzystać potencjał twórczy koleżanek z „Sieci” i zaplanować spotkania prezentujące najciekawsze formy działania osób, które zechcą się z nami podzielić swymi „dobrymi praktykami”. Będziemy też pracować nad sposobami dzielenia się przygotowanymi do zajęć materiałami. W kręgu naszych zainteresowań będą też sposoby na wciąganie do współpracy innych członków rady pedagogicznej. W niektórych szkołach to wychodzi dobrze, w innych słabo albo wcale. Poszukamy przyczyn tego stanu rzeczy.

Na koniec ankieta oceniająca, która daje także możliwość zastanowienia się nad tym, co w przyszłym roku chcielibyśmy jeszcze robić.

Nie zapomnimy oczywiście o Pintereście i doskonaleniu Bibliopomocy. Może uda się uaktywnić więcej osób w tym obszarze działań, bo wydają się bardzo pomocne i wiem, że niektórzy już korzystają z tego, co wypracowałyśmy dotychczas.

Na zdjęciu kolejny przykład współpracy i udostępnienie lokalu do ekspozycji związanej z aktywnością uczniów w zakresie „pisania ikon”.




Komentarze