30.09.2015 - Spotkanie inaugurujące działalność Sieci Współpracy i Samokształcenia "Zaczytani są wśród nas"

11 osób na dobry początek. Zaczęłyśmy od doprecyzowania harmonogramu działań, które było przerywane spontanicznymi wypowiedziami świadczącymi o tym, że wiele się dzieje w bibliotekach naszych nowych i starych „sieciaków”. Koleżanki miały nieodpartą potrzebę pochwalenia się tym, co udało się ciekawego zdziałać od ostatniego spotkania. Nowe pomysły na urozmaicenie naszych spotkań zaczęły krążyć w pięknym wnętrzu antresoli i zachęcały do dyskusji.

Potem zajęłyśmy się konkretnymi książkami, by popracować nad formami proponowania ich uczniom. Na początek wzięłyśmy na tapetę książkę, która wzbudziła w nas mieszane uczucia:
Roberto Innocenti, Aaron Frisch, Czerwony Kapturek w wielkim mieście, 2014.

Każdy otrzymał po jednym, dwa zdania z książki. Miałyśmy za zadanie przeczytać otrzymany tekst wplatając na początek lub na koniec własne 1-3 zdania. Powstała opowieść będąca mieszanką słów z książki i z naszej wyobraźni. Dopiero wtedy otrzymałyśmy wgląd do środka książki. Zastanawiałyśmy się nad mocą słowa i ilustracji w kontekście obrazów, które nam się ukazały. Każda miała własne refleksje i wrażenia. Chórem uznałyśmy jednak, że tym razem im starszy odbiorca, tym ostrzeżenie bardziej mroczne i wyraziste. Wydało nam się, że jest to książka dla 12+. Realia zagrożeń zachodniego świata uświadomiły nam, jak szybko te zjawiska do nas docierają i wymagają od nas wyjątkowej czujności.

Następnie z przyniesionych przeze mnie 7 książek wybrałam 3 do pracy w grupach. Przez krótki czas koleżanki wymyślały sposoby na ciekawe zajęcia z książką, którą miały do przedstawienia.

Panie pracujące w szkołach ponadpodstawowych zmierzyły się z książką Przybysz wydaną w Polsce w 2013 r. W tej niezwykłej książce ” ...Shaun Tan, przy pomocy zachwycających ilustracji i wyjątkowego daru opowiadania wyłącznie obrazem, potrafią w przekonujący sposób oddać uczucia towarzyszące emigrantom - obcym w obcym kraju. Co pcha tak wielu ludzi do porzucenia wszystkiego i podjęcia samotnej wyprawy do nowego, tajemniczego kraju; miejsca, gdzie brak rodziny i przyjaciół, gdzie wszystko jest bezimienne, a przyszłość - niepewna? Ta niema powieść graficzna opowiada historią każdego takiego migranta, uchodźcy, czy wysiedleńca i zarazem stanowi hołd wobec wszystkich, którzy podjęli to wyzwanie.
Komiks Shauna Tana obywa sie bez słów i trudno też znaleźć słowa, które w pełni oddałyby jak piękną, pod każdym względem, jest opowieś.”źródło: http://www.kultura.com.pl/index.php?s=k_105&d=k

W dobie problemów migracyjnych i obaw jakie targają Europejczykami to książka, która pomoże rozmawiać o trudnych problemach inności oraz uczuciach indywidualnych osób, które podejmują trudną decyzję porzucenia swego kraju w nadziei na lepsze jutro.

Druga grupa rozmyślała jak wykorzystać książkę Urszuli Morgi zatytułowaną Panda Bonia wydaną w 2015 r. Koleżanki uznały, że można ją wykorzystać na wiele sposobów: na przykład podczas obchodów Światowego Dnia Pluszowego Misia lub przeprowadzić zajęcia wspierające indywidualne potrzeby osoby w sytuacji konieczności współpracy w grupie, albo wspólnie z dziećmi pomyleć nad motywacją do wysiłków, które są trudne i wydają się nam niepotrzebne na pewnym etapie życia.
Grupa trzecia starała się jak najszybciej poznać walory wychowawcze książki: Gardner Sally, Chłopiec szybki jak strzała, 2014. (6+)

Panie podzieliły się swoimi rozmyślaniami o wartości zakorzenienia dziecka w rodzinnych sprawach nawet tych bardzo odległych, o sile motywacji w dążeniu do celu, o drzemiących w nas siłach, których czasami nie umiemy w sobie odkryć.
Ponieważ pracowałyśmy wyjątkowo sprawnie zostało nam jeszcze trochę czasu na sprawy bieżące i kłopoty, z którymi bibliotekarki szkolne borykają się każdego dnia. Wśród bolączek trudnych do rozwiązania zaistniał problem wykorzystywania pomieszczenia biblioteki jako klasy szkolnej do zajęć z różnych przedmiotów nauczania. Uczniowie bez dostępu do zbiorów, bibliotekarze bez własnego miejsca pracy. Czy naprawdę jest to jedyne rozwiązanie na zbyt dużą ilość klas w szkole?

Komentarze