30.11.2016 - Inspirujemy się nawzajem cz.1

W bibliotece szkolnej Szkoły Podstawowej nr 353 przy ul. Cieplarnianej 2 dzieje się tak dużo, że trudno spamiętać wszystkie fajne imprezy, działania i osiągnięcia. Nasze koleżanki bibliotekarki Mira i Edyta w swojej relacji skupiły się na działaniach ostatniego roku, choć wiele form prowadzą od lat, zmieniając i poszerzając jedynie formułę działania i angażując nowych uczniów.
W bibliotece zaczyna się i kończy wszystko, co dzieje się w szkole. Tu prezentuje się prace plastyczne i literackie, tu też powstaje kronika wydarzeń szkolnych.
Na nasze spotkanie została zaproszona grupka dzieci, które uczestniczyły i kontynuują prace literackie i plastyczne przy projekcie Nasza mała biblioteka. Choć projekt dobiegł końca uczniowie nie chcą pożegnać się z wymyślonymi przez siebie postaciami do teatrzyku Kamishibai i nadal chcą współpracować z kolegami i koleżankami z polskiej szkoły w Irlandii. 

 

Poznaliśmy rycerzyka Broszka i jego konika Groszka. Razem z dziećmi wsłuchałyśmy się w piękną opowieść o Broszku zwiedzającym Irlandię. Pomimo, że dzieci wspótworzyły i dobrze znały swój teatrzyk widziałyśmy, że kolejny raz przeżywały przygody bohaterów z wielkim przejęciem.
Teatrzyk Kamishibai zagościł w bibliotece szkolnej, po spotkaniu naszego Zespołu samokształceniowego (we wrześniu 2012 r.) z Panią Zofią Piątkowską-Wolską redaktorką naczelną Wydawnictwo Tibum. Od początku Mira miała swoje własne pomysły na tę drewnianą skrzynkę z obrazkami i opowieściami. Mąż sklecił skrzyneczkę w rozmiarze dopasowanym do formatu A4, a dzieci zaczęły przygotowywać ilustracje. Wkrótce powstały też własne teksty przygotowane we współpracy uczniów z nauczycielami i bibliotekarzem. Od tej pory uczniowie i Mira co roku wymyślajc nowe formy pracy z teatrzykiem Kamishibai, a zwiedzanie Polski i świata wraz z przygotowanymi przez siebie pacynkami wydaje się doskonałym zewińczeniem tych działań. Kontynuują nowe przygody kukiełek, tworząc nowe zakończenie opowiadań autorki Bogasia z Zielonej Łąki.
W 2012 r. w listopadzie w ramach Zespołu zrobiyśmy spotkanie o zdrowym żywieniu. Wtedy to powstała myśl, by zrobić „przechodną” księgę kulinarną. Kilka koleżanek zaangażowało się w te działania i efekty przeszły najśmielsze oczekiwania. Mira do dziś prowadzi w szkole własną księgę kulinarną, a wpisy są oryginalne i często zadziwiające, a nawet wzruszające. Ostatnio kontynuacją działań z książką kulinarną był obchodzony przez uczniów Międzynarodowy Dzień Zdrowego Jedzenia. To, co wyczarowali uczniowie na swoich talerzach, to były prawdziwe dzieła sztuki. Patrzyłyśmy na ich wytwory utrwalone na zdjęciach z wielkim podziwem i zainteresowaniem.


Co roku uczniowie świętują bardzo hucznie Światowy Dzień Pluszowego Misia. Cały dzień nie rozstają się z ulubionymi pluszakami, pozują z nimi do zdjęć, a niektóre pluszaki zostają w szkole na zawsze. Oczywiście zabawom towarzyszą też zajęcia z książkami, gdzie pluszowy miś jest głównym bohaterem. Miśkową wystawę także obejrzałyśmy w bibliotece, ponieważ byłyśmy tam tuż, tuż po listopadowym święcie.

W szkole prowadzona jest akcja Czytam, daję słowo. Uczniowie przychodzą codziennie przed lekcjami do biblioteki, by poczytać 7 minut lub posłuchać opowieści bibliotekarki o książce, którą mogłyby przeczytać samodzielnie. Trzeba przyznać, że biblioteka jest bardzo dobrze zaopatrzona w nowe wartościowe i ciekawe dla dzieci książki.
Konkursy to forma, która sprawdza się w SP 353. Przeprowadzane są w dwóch kategoriach wiekowych. Malowane wierszem, Moja pierwsza książeczka, W świecie wyobraźni, Przerwa z Gigantem, Zaczytani, Martwa natura z książką, Ilustracja do ulubionej książki, W bajce wszystko się może zdarzyć to tytuły konkursów, o których możecie ze szczegóami poczytać na stronie internetowej biblioteki. Trzeba przyznać, że wszystkie działania są tam wnikliwie opisane i udokumentowane.
Prace plastyczne do ulubionych książek są na porządku dziennym.



Dla zainteresowanych podaję link: http://sp353.pl/dla-uczniow/biblioteka/
Uczniowie mają okazję uczestniczyć w spotkaniach autorskich, na których poznają twórców książek i ich dorobek literacki. Mają okazję zadać pytania i zaspokoić swoją ciekawość dotyczącą tego skąd się biorą pomysły na książki i jak długo się taką książkę pisze.
Bibliotekarki współpracują z wieloma instytucjami zewnętrznymi: z innymi bibliotekami szkolnymi, publicznymi, z biblioteką pedagogiczną, Ośrodkiem Działań Twórczych, wydawnictwami, teatrami, Biurem Edukacji. Wszystkiego opisać nie sposób. Dorobek tej biblioteki jest naprawdę imponujący, dzieci zaglądają do biblioteki bez przerwy, nawet gdy jest zamknięta i widać, że lubią tu przebywać. W ramach współpracy z PBW w bibliotece szkolnej goszczą wypożyczone wystawy, które często inspirują do ciekawych zajęć i inicjatyw.
W działaniach biblioteki przewijają się echa działań naszego Zespołu samokształceniowego przekształconego ostatnio w Sieć współpracy i samokształcenia. To cieszy i jest dowodem na potrzebę spotkań integrujących, pozwalających na wymianę doświadczeń oraz inspirujących do ciekawych zajęć z uczniami. Jak widać ważne jest też kształtowanie otwartej, poszukującej postawy, która nakręca nowe pomysły i dodaje sił w chwilach zwątpiienia.





 

Komentarze