4.01.2017 - Inspirujemy się nawzajem cz. 2

Nowy Rok rozpoczęłyśmy spotkaniem w pięknej sali bibliotecznej. Zaimponowała nam nowoczesnym, profesjonalnym wystrojem i dostosowaniem do potrzeb uczniów: młodszych, starszych i o specjalnych potrzebach. Całość dopełniła dobrana kolorystyka, nowoczesne meble i atmosfera jak z bajki.

Pierwsza zaczęła prezentować swój najnowszy dorobek warsztatowy Bożenka z Gimnazjum nr 20 przy ul. Afrykańskiej 11. W jej wypowiedzi często powtarzały się frazy wskazujące na to, że swoje działania dostosowuje do potrzeb uczniów starszych, ale czerpie z doświadczeń koleżanek z Sieci. Czytana przez nas (kilka lat temu na Zespole) Tajemnica Bożego Narodzenia Josteina Gaardera zainspirowała ją do przygotowania wraz z uczniami kilku audycji radiowych trwających 9 minut do wysłuchania na długich przerwach śniadaniowych. Pomimo trudności technicznych audycje zostały nagrane z wielkim zaangażowaniem i tremą osób wybranych do projektu. Zadbano o podkład muzyczny, piękne „radiowe głosy” i starannie dobrane teksty. Własne audycje radiowe okazały się ciekawą formą dotarcia do młodzieży gimnazjalnej z przekazem poszerzającym ich wiedzę i zainteresowania.
Zrealizowano także akcję Czytanie na przerwach - Rok Sienkiewicza uczczono czytaniem różnych fragmentów wybranych utworów.

Po pierwszym wystąpieniu dołączyła do nas Pani dyrektor SP nr 143. Postanowiłyśmy w czasie jej krótkiego pobytu z nami porozmawiać trochę o książkach, które ze sobą przyniosłyśmy w ramach poszerzania wiedzy o nowościach i wartościowych książkach ostatnio przez nas wykorzystywanych w pracy wychowawczej.
Ja przynioslam ze sobą Niezłe Ziółko Barbary Kosmowskiej. Ta świeżynka wydawnicza Wydawnictwa Literatura, to piękna książka o relacjach wnuczka z babcią, o budowaniu poczucia własnej wartości nieśmiałego dziecka oraz o atmosferze towarzyszącej odchodzeniu osoby najbliższej. Także o tym, że żal po ukochanej osobie nie zawsze musi być pozbawiony nadziei i chwil współodczuwania z osobą, ktorej już nie możemy spotkać, ale która jest ciągle w nas. Gorąco polecam tę książkę do głośnego czytania (krótkie rozdziały) oraz do rozmów zainspirowanych scenkami dramowymi dotykającymi tematów poruszonych w każdym rozdziale.
Ela zachwyciła nas brawurowym czytaniem z pluszakami, które realizuje od dłuższego czasu w swojej bibliotece wraz z koleżanką Basią specjalistką od pięknego czytania. Wykorzystują w tym celu książki: Macieja Wojtyszko Bolek i Lolek. Teatr oraz Kret sam na scenie Nilsson Ulf. Lektury te inspirują do ciekawych rozmów z dziećmi o zawodach "teatralnych" oraz o zjawisku tremy.
Mira zachęcała do literatury dla nastolatków. Ściągnęła z półki nastoletniego syna książkę Królestwa Nashiry. Marzenie Talithy Troisi Licia oraz proponowaną przez Izę dość dawno Herbatę szczęścia i Córkę Szklarki Agnieszki Grzelak. Książkowe fantastyczne światy łatwiej się już przebijają do naszej oferty.
Edyta przyniosła poruszającą książkę Dziecko wojny Sary Novic, by polecić ją nam dorosłym. Zawitały na spotkanie także dwie książki wyjątkowe ze względu na szatę graficzną i edytorską: Czarna książka kolorów, ktorej współautorkami są Cottin Menena, Faria Rosana i Książka z dziurą Herve Tulleta. Ten francuski grafik i ilustrator zadziwia dzieci w kaźdym wieku. Książka, choć z wielką dziurą w środku, pełna jest śmiesznych pomysłów i rysunków.


 Po krótkiej przerwie wracamy do naszych inspiracji. Z rozmów (po spotkaniu) wiem, że kolejne wystąpienie miało dużą wartość mobilizującą do wysiłków. Dziewczyny pracujące w SP z dużym podziwem mówiły o wysiłkach koleżanki Moniki pracującej w szkole ponadgimnazjalnej. Doceniając jej zaangażowanie i opór "dorosłej materii" zaczęły patrzeć na swoje codzienne kłopoty i zniechęcenia w sposób zdystansowany i z wiekszym optymizmem. Nabrały wiatru w żagle po...relacji:

A stało się tak po wypowiedzi naszej koleżanki Moniki, której sugestywna i profesjonalna relacja pozwoliła nam zajrzeć do czytelni Zespołu Szkół Spożywczo-Gastronomicznych przy ul. Komorskiej.
Okazało się, że ważnym elementem pracy bibliotekarza szkolnego z uczniem dorosłym jest budowanie nastroju, dobrych relacji interpersonalnych oraz nienachalne proponowanie pewnych form, tylko dla osób zainteresowanych. Szukanie chętnych do współpracy nie jest łatwe i wymaga poznania swoich potencjalnych odbiorców. Wykorzystywanie chwil, nastrojów, zainteresowań, to domena kontaktów opartych na dorosłych relacjach.
By umilić wizyty w czytelni Monika postawiła na muzykę. Początkowo tylko puszczaną w tle. Potem były koncerty muzyczne w bibliotece do słuchania na przerwach. Coraz to nowe propozycje, do których włączyli się także uczniowie. Oprócz wielkich kompozytorów muzyki poważnej zagościli Elvis Presley, Marek Grechuta, Czesław Niemen, a nawet szanty żeglarskie.
Zaproponowała także cykl: Temat na dziś - realizowany w formie rozmowy lub czytania na podany danego dnia temat.
W ramach promocji czytelnictwa koleżanka realizuje 4 projekty edukacyjne "Szkolne podróże po literaturze", "Przerwa z audiobookiem", "Przez film do lektury" i "Zaczytani są wśród nas".
"Zaczytani są wśród nas" to wystawy, konkursy, kiermasze, spotkania promujące bibliotekę i czytelnictwo, zachęcające uczniów do sięgnięcia po książkę i odwiedzania biblioteki.
Różne formy pracy (zarówno krótkie okazjonalne jak i programy realizowane cyklicznie przez wiele lat) mają główny cel, aby zachęcić uczniów do odwiedzania biblioteki (w tym czytelni). Pokazanie walorów czytania dla przyjemności i sięgania po różne źródła informacji, to misja bibliotekarza szkolnego.
Zobaczyliśmy również efekty przeprowadzonych konkursów: na Exlibris Biblioteki czy na zakładki do książki. Nieszablonowe zakładki z Komorskiej wzbudziły wielkie zainteresowanie i poruszenie. Doceniliśmy również wysiłek wkładany w spotkania koła Varsavianistycznego prowadzonego dla małej grupki uczniów zainteresowanych tematem.
Monika pochwaliła się pięknym wierszem o czytelni, w ktorym wybrzmiała sympatia i zauważenie jej wysiłków. Ten wzruszający dowód uznania dać jej inspirację do nowych pomysłów i wysiłków.


Dla Ewy zostało już mało czasu. Jako gospodyni naszego dzisiejszego spotkania przyjęła to z uśmiechem na twarzy.

Biblioteczny rok szkolny podporządkowany jest uroczystości pasowania na czytelnika, która jest połączona z przedstawieniem teatralnym realizowanym przez uczniów klas starszych dla pierwszaków. Ewa organizuje spotkania z autorami książek dla dzieci oraz chętnie korzysta z oferty PBW i przyprowadza uczniów na spotkania autorskie na Gocławską. W ostatnich latach uczestniczyła w wielu akcjach promujacych czytanie: Cała Polska czyta dzieciom, Wielkie biblioteczne czytanie, Jak nie czytam, jak czytam. Wykorzystuje na zajęciach z dziećmi teatrzyk Kamishibai, tworząc również własne wersje teatrzyku. Świętuje z uczniami Światowy Dzień Książki oraz Światowy Dzień Pluszowego Misia.

Komentarze