4.02.2015 - Elementy biblioterapii w pracy bibliotekarza szkolnego

Na początek był hymn czytelnika - Zaczytani są wśród nas. Poszło nam całkiem sprawnie, bo pamiętałyśmy zarówno tekst jak i melodię wykorzystanej do tego celu popularnej niegdyś piosenki Zakochani są wśród nas. Potem zaoferowałam koleżankom torby do lansowania mody na czytanie. Niektóre skorzystały z tej propozycji, inne postanowiły zadbaćo własne wytwory korzystając z kreatywnych pomysłów uczniów. Zrobiłyśmy wspólne zdjęcie upamiętniające nasze pomysły , nastrój i entuzjazm.

Dyskusję rozpoczęłyśmy od propozycji na uatrakcyjnienie kompletowanej od jakiegoś czasu listy książek przydanych do pracy wychowawczej z uczniami. Ela zaproponowała wspólną pracę na stronie internetowej WWW.pinterest.com
Pokazała co sama robi na tej stronie dla propagowania ciekawych książek wśród uczniów. Poczyniła też pierwsze kroki zachęcające nas do wspólnej zabawy. Obiecała na kolejnym spotkaniu zapoznać nas ze szczegółami działań, które możemy wspólnie podjąć. W międzyczasie raczyliśmy się wspaniałym poczęstunkiem przygotowanym przez panią prowadzącą bufet szkolny. W SP nr 353 dba się o edukację zdrowotną i zdrowe śniadania dla uczniów.
Ponieważ zbliżała się pora przybycia zaproszonych gości tzn. pedagoga i psychologa szkolnego postanowiłyśmy skupić się w końcu na głównym temacie. Mira przygotowała kilka slajdów z definicjami i krótką informacją metodach pracy stosowanych w biblioterapii. Potem przyszła pora na wypowiedź psychologa szkolnego. Pani psycholog opowiedziała o swoich doświadczeniach w pracy z uczniami z wykorzystaniem starannie wybranych książek. Stwierdziła, że w jej codziennej pracy książka często stanowi wstęp do rozmów z całymi grupami uczniów lub pomaga w nawiązaniu kontaktu i rozmów indywidualnych z uczniami. W doborze potrzebnych lektur korzysta z pomocy bibliotekarki szkolnej i zawsze może liczyć na jej trafne podpowiedzi. Takće zadowolona jest ze zbiorów, które biblioteka szkolna oferuje uczniom. W tym momencie mogłyśmy obserwować zadowolenie i uśmiech na twarzy naszej koleżanki Miry.
Następnie głos zabrała pani pedagog, która okazała się również osobą często wykorzystującą w swej pracy książki, ale również arteterapię. Mówiła o swoich działaniach i obserwowanych zmianach zachowań wychowanków pod wpływem kolejnych zajęć plastycznych, dyskusji, wspólnego oglądania filmów. Nam także pokazała 2 krótkie filmy, które są dostępne na stronie TED.com
Na filmach mogłyśmy śledzić wypowiedzi dwóch młodych kobiet z bardzo rónych kręgów kulturowych. Jedna była Chinką, druga Nigeryjką. Obie opowiadały o książkach i roli jaką one odegrały i nadal odgrywają w ich życiu.
Zachęcam do obejrzenia tych filmików, bo naprawdę poszerzają horyzonty naszego myślenia o innych ludziach i ich przemyśleniach. Dla zainteresowanych podaje linki do tych filmów:

http://www.ted.com/talks/lisa_bu_how_books_can_open_your_mind?language=pl

http://www.ted.com/talks/chimamanda_adichie_the_danger_of_a_single_story

Po krótkiej przerwie wróciłyśmy do tematu rozmawiając o przygotowanych przez nas propozycjach książkowych i wątpliwościach, które zawsze towarzyszą nam, gdy rozmawiamy o działaniach wychowawczych związanych z polecaną przez nas uczniom lekturą. Padła propozycja stosowania różnych form pracy z wykorzystaniem muzyki, obrazu, haiku, dramy…

Od rozmów aż wrzało, i w pewnym momencie dyskusja przeniosła się do małych grup. Tym razem trudno było nam zakończyć wymianę doświadczeń i myśli. Gdy niektórzy zaczęli się rozchodzić inni ciągle dyskutowali.

W trakcie spotkania mogłyśmy brać do ręki i przeglądać wybrane specjalnie dla nas książki, które warto mieć w zbiorach biblioteki szkolnej.
Na drogę zostaliśmy wyposażone w CD z twórczymi działaniami dzieci i rodziców gościnnej szkoły, które nagrały swoje wspólne czytanie książki Nasza mama czarodziejka.

Mira po raz kolejny gościła nas w progach swej biblioteki szkolnej. Z ogromną przyjemnością obserwuję jej aktywność i wymierne efekty codziennej pracy wychowawczej z najmłodszymi. Dziękujemy jej jako Zespół za zaproszenie, zaangażowanie w organizację spotkania, niewyczerpywaną energię i optymizm pedagogiczny.

Bożena

Komentarze