Choć termin nie był najlepszy i wielu osobom nie pasował, spotkanie się jednak odbyło. Temat: Popularyzacja literatury dla dzieci poruszającej problemy "inności" - analiza wybranych utworów okazał się nie tylko bardzo trudny, ale również wzbudzający ożywioną dyskusję, wykraczającą często poza zakres problemów przygotowanych przez Iwonkę, która przedstawiła zagadnienie wielostronnie i z ogromnym osobistym zaangażowaniem.
Omawiane lektury pozwoliły zająć się wieloma aspektami inności. Innością dziwaków i oryginałów, wyobcowaniem, innością związaną ze specyficzną sytuacją społeczną, psychologiczną, chorobą, niepełnosprawnością , wreszcie innością jako kategorią interpretacyjną i jako zapisem kondycji każdego z nas.
W wybranych utworach literackich autorzy chcieli przybliżyć te trudne problemy najmłodszym odbiorcom – dzieciom, często zdrowemu rodzeństwu dzieci chorych i niepełnosprawnych, pomóc rodzinom dotkniętym nieszczęściem. Rodziny te, naznaczone piętnem inności, muszą codziennie borykać się z losem odmieńca. Długo i z ożywieniem rozmawiałyśmy zarówno o sposobie spostrzegania „inności”, mówieniu o niej, radzeniu sobie z jej przejawami. Zielony i Nikt, Jeż, Mój młodszy brat, Poczwarka, Cela, Krzyś jest wyjątkowy, Kosmita to książki, które pobudziły, burzliwą dyskusję, wątpliwości i osobiste refleksje. Podsumowując, uznałyśmy, że tego typu zajęcia, przydałyby się w szkołach nauczycielom, by potem mogli rozmawiać ze swymi podopiecznymi, wychowując ich w duchu zrozumienia, akceptacji i pomocy tym, którzy widzą świat inaczej.
Komentarze
Prześlij komentarz