Podsumowanie lat pracy Bożeny Dawidowskiej-Langer. Kronika spotkań od 2003 roku. Cz.1

Post ten stanowi kronikę przeszło czternastoletniej pracy Bożeny Dawidowskiej-Langer, kierującej dwanaście lat Zespołem Samokształceniowym, a przez ostatnie dwa lata koordynującej działania sieci Zaczytani są wśród nas (2015/2016) oraz Inspiracje są wśród nas (2016/2017). Zobaczcie, co się działo i co uwieczniła na stronie tego bloga Bożenka.

Kronika 2003/2004

Na konferencji informacyjno – metodycznej, która odbyła się 15.10.2003 r. koleżanki z PBW wystąpiły z propozycją powołania Zespołu Samokształceniowego Nauczycieli Bibliotekarzy Szkolnych przy PBW na Gocławskiej. Swoją chęć udziału w pracach Zespołu zgłosiło 13 osób.

Pierwsze założycielskie spotkanie odbyło się 12.11.2003 r. Uczestniczyło w nim 10 osób, w tym 3 pracowników PBW. Ostateczna liczba członków Zespołu w roku szkolnym 2003/2004 to 12 osób czynnie uczestniczących w spotkaniach. Na spotkaniu założycielskim wspólnie wypracowałyśmy wstępny harmonogram spotkań i regulamin Zespołu. Wybrałyśmy przewodniczącą i zastępcę Zespołu. Koleżanki z PBW napisały program pracy Zespołu i uzyskały pozytywną akceptację dyrekcji PBW. Od tego momentu zaczęłyśmy spotykać się w terminach i miejscach ustalonych w harmonogramie.
Pierwsze spotkanie

Spotkanie w dniu 17.12.2013 r. rozpoczynające prace merytoryczne Zespołu miało odpowiedzieć na pytanie Jak budować i wzmacniać pozycję bibliotekarza szkolnego i rangę biblioteki szkolnej? Zostały omówione regulacje prawne w bibliotekarstwie szkolnym, program biblioteki szkolnej, zapisy o bibliotece w statucie szkoły. Dyskusja została wzbogacona wymianą doświadczeń oraz prezentacją ciekawych form działania.

W dniu 28.01.2004 r. odbyło się kolejne spotkanie. Temat Wkład biblioteki i formy współpracy z innymi nauczycielami w przygotowanie nadania imienia szkole oraz uroczystości związanych z patronem szkoły. Była to prezentacja dokonań w różnych szkołach w ramach rozmowy kierowanej. Gospodarzem spotkania była nauczycielka ze Szkoły Podstawowej nr 143 w Warszawie, która zaprosiła Zespół do swojej biblioteki, aby przy okazji zaprezentować warunki pracy w szkole.

Zastosowanie nowej normy na hasło osobowe to temat kolejnego spotkania, które odbyło się 24.03.2004 r. Był to wykład połączony z prezentacją ciekawych przykładów. 

Elementem wzbogacającym ofertę działań bibliotekarza szkolnego, było spotkanie w dniu 14.04.2004 r. prezentujące Realizację ścieżki regionalnej realizowanej w ramach programu autorskiego.  Autorka programu podczas wycieczki po okolicach Pragi wzbogaciła naszą wiedzę o najbliższej okolicy. Jako osoba pasjonująca się historią Starej Pragi zachęciła nas do zgłębiania wiedzy historycznej, architektonicznej i krajobrazowej. Zapoczątkowała także akcję zbierania banku informacji o zbiorach dotyczących Warszawy w poszczególnych bibliotekach szkolnych.  
/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////👇
Kronika 2004/2005

W roku szkolnym 2004/2005 dołączyły do zespołu 2 osoby. Pierwsze spotkanie organizacyjne miało miejsce 29.10.2004 r. Wspólnie opracowano harmonogram i omówiono formy realizacji.

Kolejne spotkanie odbyło się 3.11.2004 r. Nauczycielka, która zaprosiła Zespół do biblioteki szkolnej w Gimnazjum nr 20 omówiła jak Ja komputeryzować bibliotekę szkolną. Przedstawiła kolejność działań i zaprezentowała program Sowa. Podzieliła się z nami swoimi doświadczeniami z czasów komputeryzacji biblioteki szkolnej.

Tematem spotkania, które odbyło się 8.12.2004 r. było Mierzenie jakości pracy biblioteki szkolnej jako pracowni interdyscyplinarnej - określenie obszarów badawczych, analiza standardów. Była to kontynuacja tematu z pierwszego roku działalności Zespołu. Jedna z koleżanek zreferowała następujące zagadnienia Sposoby wprowadzenia jakości do szkoły, Źródła informacji, z których możemy czerpać wiedzę o  szkole, Techniki i narzędzia zdobywania informacji, Zalety i wady różnych technik badawczych oraz Procedury mierzenia jakości pracy w bibliotece szkolnej. Referat stał się punktem wyjścia do dyskusji nad wyznaczeniem obszarów badawczych oraz analizy standardów, które należy wziąć pod uwagę opracowując procedury mierzenia jakości pracy w bibliotece szkolnej. 

Bardzo ciekawe spotkanie odbyło się 5.01.2005r. w Szkole Podstawowej nr 143. Był to Studium przypadku jako forma pracy z uczniem trudnym, zdolnym, dyslektycznym, który nie czyta. Zespół został podzielony na dwuosobowe grupy odpowiedzialne za przygotowanie materiałów do studium przypadku w poszczególnych kategoriach uczniów wyznaczonych przez temat spotkania.  Jedna grupa przygotowała metodykę studium z ciekawymi przykładami. Oprócz przygotowania referatów przez poszczególne grupy analizowane były konkretne przykłady pracy indywidualnej z uczniem na podstawie doświadczeń poszczególnych osób. Zajęcia były bardzo ciekawe i inspirujące do nowych form pracy. W spotkaniu gościnnie uczestniczyła pani dyrektor szkoły, w której odbyło się spotkanie. Była pod ogromnym wrażeniem form pracy przedstawionych przez poszczególne panie bibliotekarki. Widać było, że zmienił się jej stosunek do problemów pracy w bibliotece i zadań, które biblioteka szkolna wraz z bibliotekarzem spełnia.

Nauczyciel bibliotekarz z Gimnazjum nr 26 po raz kolejny zaprasza Zespół do swojej biblioteki. Spotkanie, które odbyło się 9.03.2005 r. poświęcone było Mierzeniu jakości pracy biblioteki szkolnej - wypracowaniu narzędzi badawczych. Tym razem Zespół pracował w grupach omawiając i poprawiając wzory ankiet dostępne w literaturze fachowej i te, przygotowane przez koleżanki z Zespołu. Nowem wypracowane w ten sposób narzędzia badawcze mają stanowić wzorzec do przeprowadzenia badań w poszczególnych bibliotekach szkolnych i być bazą do modyfikacji w zależności od potrzeb danej biblioteki i jej specyficznych warunków. Wśród opracowanych ankiet były ankiety dla uczniów, dla pracowników szkoły i dla rodziców.

13.04.2005 r. doradca metodyczny ds. bibliotek szkolnych oraz PBW Filia Ochota zorganizowała wycieczkę do Biblioteki Narodowej. Nasz Zespół chętnie wziął udział w tym spotkaniu. Mieliśmy okazję obejrzeć każdy zakamarek biblioteki.

W roku szkolnym 2004/2005 zorganizowany został konkurs Moje spotkania z Pragą. Konkurs przeznaczony był dla uczniów praskich szkół wszystkich poziomów nauczania. Prace mogły być wykonywane w następujących kategoriach: literackiej, plastycznej, fotograficznej, albumu, folderu i przewodnika. Otwarcie wystawy nagrodzonych prac oraz rozdanie nagród odbyło się w czerwcu 2005 r. W dniu 25.05.2005 r. Zespół pracował jako jury konkursu. Spotkanie przebiegało w bardzo burzliwej atmosferze. Wszystkie byłyśmy podekscytowane dużą ilością prac, które wpłynęły na organizowany przez nas konkurs. Pracowałyśmy w grupach oceniając wstępnie wartość prac w poszczególnych grupach wiekowych uwzględniając kategorie dopuszczone w regulaminie konkursu. Wstępna praca członków Zespołu miała ułatwić pracę komisji powołanej do oceny poszczególnych prac. 

Drugi rok pracy Zespołu potwierdził potrzebę jego istnienia. Członkowie Zespołu coraz lepiej współpracują ze sobą.

Zespół w Gimnazjum nr 26
/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////👇

Kronika 2005/2006

Rok szkolny 2005/2006 zaczyna się spotkaniem organizacyjnym 28.09.2005 r. W Zespole jest już 20 osób. Jak co roku wspólnie wypracowujemy harmonogram spotkań i formy realizacji z uwzględnieniem osób odpowiedzialnych za sprawną realizację każdego tematu. Ustalamy też miejsca kolejnych spotkań. Koleżanki prześcigają się zapraszaniu Zespołu do swoich bibliotek.

Pierwsze merytoryczne spotkanie odbywa się 9.11.2005r. w Gimnazjum nr 20. Realizujemy temat, który poszerza naszą wiedzę  Jak wzmacniać pozycję bibliotekarza w szkole i jak promować bibliotekę w szkole i na zewnątrz. Dyskusję prowadzimy według wyznaczonych punktów z przywołaniem najciekawszych przykładów z praktyki poszczególnych członków Zespołu. Omawiamy ciekawe działania poszczególnych bibliotekarek, które często są skłonne do wnikliwej samooceny i refleksji nastawionej na usprawnienia tych działań. Przytaczane przykłady działań są stymulacją do nowych pomysłów, które chcemy zrealizować w przyszłości. W spotkaniu uczestniczy rekordowa liczba 20 osób.

8.12.2006 r. to spotkanie na Gocławskiej i realizacja tematu Sposób na przygotowanie dobrej dokumentacji awansu zawodowego. Zajęcia przebiegają według następującego planu: a) Analiza aktów prawnych ze zwróceniem uwagi na kluczowe sformułowania i ich właściwe zrozumienie, b) Pokaz i omówienie przykładowych dokumentacji, c) Omówienie przebiegu rozmowy kwalifikacyjnej - wymiana doświadczeń osób, które zakończyły ścieżkę awansu zawodowego, d) Rozdanie plakatów do szkół o tegorocznej edycji konkursu o Pradze dla uczniów szkół praskich "Praskie ulice i uliczki, e) Zmiany w harmonogramie - aktualizacja, h) Sprawy różne. W spotkaniu uczestniczyło 16 osób.

15.3.2006 r. to wizyta w Szkole Podstawowej nr 143. Zajmowałyśmy się wnikliwie prowadzeniem dokumentacji w bibliotece szkolnej. Oglądałyśmy pięknie prowadzoną kronikę szkoły, prowadzoną przez koleżankę Ewę, która już po raz drugi zaprosiła nas do swojej biblioteki. Pokazała nam wzorcowo prowadzoną dokumentacją swojej biblioteki, dyskutowałyśmy i porównywałyśmy pracę poszczególnych koleżanek.

16.04.2006 r. to termin niezapomnianej wycieczki do Parku Skaryszewskiego w ramach zapoznawania się z najbliższym rejonem. Poznawałyśmy historyczne aspekty tego terenu a jednocześnie podziwiałyśmy otaczającą nas przyrodę i urok tego cudownego miejsca.

Zaplanowane na 31.05.2006 r. zajęcia pokazowe z edukacji czytelniczej i medialnej niestety nie odbyły się z przyczyn nawarstwiania się prac po koniec maja i nałożenia się terminów poszczególnym członkom Zespołu. Na początku czerwca skupiłyśmy się na konkursie Praskie ulice i uliczki. Choć prac w tym roku wpłynęło znacznie mniej, było dużo pracy przy sprawnym obdarowywaniu uczestników konkursu nagrodami i dyplomami. Dzielnie spisywała się cała grupa Jury, choć obowiązki związane z zakończeniem roku szkolnego i przygotowaniem dokumentacji do awansu zawodowego mocno doskwierały. Udało się jednak zdążyć na czas i nagrody powędrowały do szkół na zakończenie roku szkolnego.

W roku szkolnym 2005/2006 zorganizowano konkurs Praskie ulice i uliczki. Konkurs był adresowany do uczniów szkół praskich wszystkich poziomów nauczania. Prace mogły być wykonywane w następujących kategoriach: plastycznej, fotograficznej i literackiej. Rozdanie nagród odbyło się w szkołach na zakończenie roku szkolnego a prace konkursowe zostały zaprezentowane na wystawie w PBW w październiku 2006 r. 

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////👇
Kronika 2006/2007

8.11.2006 r. odbyło się spotkanie organizacyjne Zespołu. Uzgodniłyśmy harmonogram spotkań na rok2006/2007. Na pierwsze spotkanie przybyło 20 osób. Nastąpiła swoista zmiana warty. Pożegnałyśmy w naszym gronie część koleżanek - na ich miejsce przyszły nowe. Była bardzo miła atmosfera. Rozmowy obfitowały we wspomnienia z czerwcowych rozmów kwalifikacyjnych kończących staż zawodowy awansujących w naszym gronie koleżanek. Rozpoczęłyśmy w zwiększonych składzie, chętnie podejmując się nowych zadań na nowy rok szkolny.

13.12.2006 - Odwiedziłyśmy bibliotekę szkolną w Szkole Podstawowej nr 143 przy Alei Stanów Zjednoczonych 27. Rozmawiałyśmy o Działaniach przeciw agresji w pracy w bibliotece szkolnej. Dyskutowałyśmy nad indywidualnymi działaniami rozwijającymi zainteresowania i zdolności naszych podopiecznych. Jak echo wróciły doświadczenia niektórych koleżanek, które wcześniej prezentowały nam swoje osiągnięcia, gdy skupiałyśmy się nad studium przypadku. W toku dyskusji pojawiły się nowe pomysły na pracę indywidualną z uczniem w warunkach biblioteki szkolnej.

17.01.2007 r. - Gościłyśmy w Szkole Podstawowej nr 120 przy ulicy Międzyborskiej 70. Znowu poruszyłyśmy problemy dotyczące jakości pracy w bibliotece szkolnej. Omawiałyśmy zmiany związane z nowym Rozporządzeniem MEN z dnia 15 grudnia 2006 - w sprawie szczegółowych zasad nadzoru pedagogicznego, wykazu stanowisk wymagających kwalifikacji pedagogicznych. Zastanawiałyśmy się nad praktycznymi skutkami tego rozporządzenia dla nadzoru i dla nas - bibliotekarzy szkolnych. Rozważałyśmy, co z dotychczasowych działań przyda się w naszej pracy, aco stało się nieaktualne i zbędne.

14.02.2007 r. - Walentynki w Gimnazjum nr 119 w Starej Miłośnie. Atmosfera iście serdeczna - pierniczkowe serduszka w ramach poczęstunku. W pięknej, nowej bibliotece referowane były problemy dotyczące wdrażania ICIM w szkołach podstawowych i gimnazjalnych. Bardziej doświadczone koleżanki dzieliły się spostrzeżeniami i omawiały trudności, z którymi się borykały wdrażając w swoich szkołach te pracownie. Omawiałyśmy przykładowe regulaminy pracy ICIM opracowane w kilku szkołach. Zastanawiałyśmy się nad optymalnymi możliwościami wykorzystywania komputerów przez uczniów. Koleżanki opowiadały jak radzić sobie z trudnościami i zagrożeniami oraz dodatkowymi obowiązkami. Postanowiłyśmy zgłębić ten temat w przyszłym roku szkolnym. 

Zaplanowane na 14.03.2007 zajęcia plenerowe niestety nie odbyły się z powodu choroby koleżanki, która miała nas oprowadzać szlakiem literackim Powstania Warszawskiego. W zamian niektóre z nas wybrały się na konferencję do Biblioteki Narodowej Dzieciństwo jako świat zapamiętanych wartości. To temat konferencji zorganizowanej dla nauczycieli bibliotekarzy, wychowawców i pedagogów we współpracy z PBW im. KEN w Warszawie z MSCDN w Warszawie.

Dnia 11.04.2007 r. zwiedziłyśmy Muzeum Powstania Warszawskiego. Wrażenia zaskakująco pozytywne. Nowoczesna estetyka, umiar i takt w każdym calu. Pan przewodnik swoim zaangażowaniem poruszył w nas wszystkie nuty patriotyzmu i uczuć należnym ofiarom tej heroicznej walki. Ta lekcja historii to niezapomniana chwila dla wszystkich. Zwiedziłyśmy czytelnię Muzeum i mogłyśmy dopytać się o szczegóły jej funkcjonowania. W spotkaniu uczestniczyło 18 osób.

16.05.2007 r. spotkałyśmy się w Gimnazjum nr 26 przy ul. Fundamentowej 38/42. Program spotkania był bardzo napięty, atmosfera wspaniała, frekwencja 100%. 20 osób na ostatnim spotkaniu to był nasz swoisty rekord. Na wstępie zgłosiłyśmy uwagi do przebiegu tegorocznego konkursu. Drugim punktem programu było ustalenie głównych tematów spotkań na najbliższe 3 lata. Następnie skupiłyśmy się na obejrzeniu wszystkich prac konkursowych i ich wstępnej ocenie. Wszystkie osoby bardzo czynnie włączyły się do tej pracy. Wymieniając opinie i spostrzeżenia, próbowałyśmy dojść do zgodnych ocen. Ostateczną decyzję pozostawiłyśmy komisji konkursowej, która uwzględniając nasze opinie miała przydzielić nagrody. Znowu było gwarno i pracowicie. Było to nasze ostatnie spotkanie w roku  szkolnym 2006/2007, więc rozstałyśmy się życząc sobie wspaniałego wakacyjnego wypoczynku.

13.06.2007 r. obradowało Jury konkursu Praskie cuda przyrody w składzie: Bożena Dawidowska-Langer, Wioletta Cicha, Agnieszka Łochowska-Kuś. W konkursie wzięli udział uczniowie z 3 szkół podstawowych, 4 gimnazjów i 3 szkół ponadgimnazjalnych. W konkursie uczestniczyło 72 uczniów. Nagrodzono 34 prace w 4 kategoriach wiekowych i w 4 kategoriach ze względu na formę złożonych prac. Szczegółowe wyniki konkursu zostały opublikowane na stronie www. Nagrody i dyplomy rozdano w szkołach w trakcie uroczystości zakończenia roku szkolnego2006/2007.

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////👇
Kronika 2007/2008

3.10.2007 i pierwsze spotkanie po wakacjach. Frekwencja dopisała. Ponieważ było to spotkanie organizacyjne uzgodniłyśmy harmonogram spotkań w roku szkolnym 2007/2008. W wyniku analizy aktualnej sytuacji i możliwości Zespołu zapadła decyzja o zawieszeniu naszej działalności konkursowej w tym roku szkolnym. Na zakończenie omówiłyśmy problemy związane z prowadzeniem strony internetowej. Był to kolejny etap do zachęcenia wszystkich do większej aktywności na naszej stronie www.

4.11.2007 r. to listopadowe spojrzenie dwóch generacji na wirtualną rzeczywistość w trakcie realizacji tematu Ciekawe formy pracy w ICIM-ach. Wyczerpująca prezentacja naszych nowych koleżanek. Burzliwa dyskusja o problemach i trudnościach związanych z dodatkowymi zadaniami wykonywanymi w ramach tych samych etatów bibliotekarskich.

16.01.2008 r. Power Point przegrał w rywalizacji z chorobami i zastępstwami za chorych nauczycieli. Na naszym styczniowym spotkaniu było tylko 9 osób. Uczyłyśmy się na wersji z 2007 roku i radziłyśmy sobie całkiem nieźle, choć czasu nie było zbyt wiele. Miło było spotkać przyjaznego pana informatyka i Basieńkę, jak zwykle konkretną i dostarczającą najnowszych wieści, szczególnie jeśli chodzi o nowinki prawne w oświacie. Dzięki jej gościnności miałyśmy doskonałe warunki do doskonalenia swoich umiejętności komputerowych.


12.03.2008 r. - na początek nasze koleżanki Ela i Basia przedstawiły Webquestowe zawiłości, które sprowokowały nas do ciekawych pomysłów na przyszłość. Potem zgłębiałyśmy tajniki opracowania przedmiotowego i szukania wzorów w komputerowej bazie Biblioteki Narodowej. Konkluzje nasuwały się same. Jeśli biblioteki (w dużym zakresie) posługują się SJHP BN, to wszyscy musimy uczyć się i swoich podopiecznych korzystania z tego, co wypracuje Biblioteka Narodowa. Wzorowanie się na rozwiązaniach wyszukanych w bazie BN zarówno przy opracowywaniu, jak i przeszukiwaniu bazy, świetnie służy unifikacji i współpracy, która może dobrze służyć czytelnikom. Należy zabiegać o to, by użytkownicy naszych bibliotek częściej korzystali z opcji poszukiwania po haśle przedmiotowym. Nasz instruktaż w tym zakresie ułatwi im celowe i skuteczne przeszukiwania różnych baz bibliotecznych, a praca włożona w opracowanie przedmiotowe będzie lepiej wykorzystana.

13.04.2008 - Kwietniowy spacer po Podkowie Leśnej odbył się w bardzo kameralnym gronie. Zebrało się 7 osób zapalonych do podziwiania i zwiedzania. Pogoda dopisała, choć mogło by być trochę cieplej i słoneczniej. Muzeum w Stawiskach zwiedziłyśmy dokładnie i bez pośpiechu. Potem podziwiałyśmy cuda przyrody w plenerze. Trochę zabrakło nam czasu na realizację wszystkich planów, ale i tak wracałyśmy zadowolone i naładowane nowymi wrażeniami.


14.05.2008 - Gaudium in litteris, czyli Radość z odczytywania napisów łacińskich - patrol historyczno-literacki wokół Starego Miasta i Podwala. Opalone, uśmiechnięte buzie zadowolonych koleżanek to efekt patrolu zdążającego za łacińskimi napisami wyrytymi na tablicach pamiątkowych umieszczonych na murach warszawskich zabytków ku czci tych, którzy je wznieśli. Choć często zawieszone wysoko, a złocone litery odbijały się w słońcu, a łacina nie ułatwiała zrozumienia, to przygotowane przez Agnieszkę tłumaczenia odkryły przed nami tajemnice sprzed lat. Pogoda wspaniała i ogromny zasób nowych ciekawostek i informacji.

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////👇
Kronika 2008/2009

8.10.2008r. - Po wakacjach znowu razem! Harmonogram spotkań uzgodniłyśmy bez większych kontrowersji. Wiele propozycji i dyskusji, aby wybrać tematy interesujące wszystkie uczestniczki naszych spotkań. Bardzo się cieszę, że w rutynie zawodowych obowiązków możemy przez parę godzin pobyć razem, poczytać książki i nawet odrobinę podyskutować. Dziś zaczęłyśmy wspólnie czytać Dziewczynę z pomarańczami J. Gardeera. Z perspektywy czasu uważam, że nam się to wspólne czytanie udało. Zbliżyłyśmy się do siebie poprzez wspólną lekturę, choć burzliwych dyskusji nie brakowało.

5.11.2009 - W Szkole Podstawowej nr 143 odbyło się spotkanie autorskie z Mariolą Pryzwan, naszą koleżanką po fachu, również autorką wielu książek wspomnieniowych. Maria Kownacka widziana przez wspomnienia i  dokumenty przyciągnęła sporą gromadkę zainteresowanych. Na spotkanie dotarło 16 osób zasłuchanych w opowieści o życiu i twórczości znanej wszystkim pisarki. W drugiej części naszych zajęć wywiązała się ciekawa dyskusja, do której sprowokowała nas po raz kolejny Dziewczyna z pomarańczami Gardeera. W ten sposób zakończyłyśmy wspólne czytanie tej książki i na następne spotkanie wybrałyśmy bardziej lekkie pozycje.

3.12.2008 - Grudniowe spotkanie było bardzo pracowite, pełne dociekań i wyszukiwania przykładów ilustrujących rozważane zagadnienia, których tematem było Wywieranie wpływu i manipulowanie w kontaktach interpersonalnych. Wprawdzie było nas tym razem znowu mało - tylko 8 osób, ale sprzyjało to indywidualnej pracy z możliwością wnikliwej wymiany poglądów. W trakcie spotkania zrobiłyśmy krótką przerwę od tematu głównego i wysłuchałyśmy ciekawej opowieści przedstawionej przez tłumaczkę i wydawcę w jednej osobie, panią Joannę Roguską-Berdyn. Jej krótkie zaprezentowanie książki Francesco D'Adamo zatytułowanej Iqubal zachęciło nas do zakupu i przeczytania tej ciekawej historii 12-letniego chłopca z Pakistanu, który na całym świecie stał się symbolem walki przeciwko wyzyskiwaniu w pracy dzieci.


4.02.2009 - Tym razem skorzystałyśmy z zaproszenia koleżanki Izy. Szkoła pięknie położona w lesie, sprawiała wrażenie przestronnej i gościnnej. Po wejściu do biblioteki miłe odczucie pomieszania starych książek z nowymi zakupami i komputerami w ICIM-ie. Iza -bibliotekarka świetnie zakorzeniona i wspaniale na miejscu. Widać, że lubi swoją pracę i ma świetne relacje zarówno z nauczycielami jak i z uczniami. Warto dążyć do takiej pozycji bibliotekarza w szkole. W ramach cyklu Razem czytamy - razem gadamy Beata czytała cudownie, a jej interpretacja tekstu zachęciła wszystkich do dalszej lektury Smażonych, zielonych pomidorów. Gadanie musiałyśmy ograniczyć, ponieważ bardzo obszerny komputerowy temat czekał na realizację. Realizując temat Doskonalenia umiejętności pracy w Excelu razem przedzierałyśmy się od podstaw przez menu arkusza kalkulacyjnego i ćwiczyłyśmy po kolei poszczególne opcje programu. Trochę dłużej zatrzymałyśmy się przy wykresach. Wpisywanie formuł matematycznych na skomplikowane operacje obliczeniowe okazało się dla nas na razie za trudne. Czas minął bardzo szybko i z poczuciem niedosytu rozstałyśmy się w pośpiechu biegnąc do dalszych obowiązków.


 15.04.2009 - Na Bajkowej kolorowo i bardzo gościnnie. Poznajemy Warunki i metody pracy bibliotek w oświacie w ramach spotkania z naszym gościem specjalnym panią Katarzyną Materską. Na początek odbiegamy trochę od głównego tematu. Zahaczyłyśmy o problemy marketingu w bibliotece. Pochyliłyśmy się nad problemem gromadzenia zbiorów pod kątem oczekiwań czytelnika. Zastanawiałyśmy się jak skutecznie dotrzeć do czytelnika z informacją, ale także z niezbędną wiedzą. Potem obejrzałyśmy zdjęcia bibliotek skandynawskich. Zachwycałyśmy się przestrzenią, jaką mają te obiekty do dyspozycji. Zwróciłyśmy uwagę na śmiałe operowanie kolorem w oglądanych bibliotekach i wykorzystywanie interesujących i nie zawsze kosztownych pomysłów na zatuszowanie niedostatków pomieszczeń. W ramach cyklu Razem czytamy - razem gadamy czytałyśmy dzisiaj Kinsella S. Wyznania zakupoholiczki. Miało to nas zrelaksować, ale jakoś nie chwyciło. Zamiast refleksji dotyczących wybranych fragmentów czytanej książki, nasza rozmowa zeszła na lektury, których poszukują uczniowie. Zastanawiałyśmy się nad zapotrzebowaniem uczniów na horrory i kryminały. Jeszcze raz wróciłyśmy do dyskusji nad kształtem gromadzonych zbiorów pod kątem zgłaszanych przez uczniów potrzeb czytelniczych. Nawet w tak wąskim gronie można zauważyć, że przeważa postawa belfra, który najlepiej wie, co młody czytelnik powinien czytać... Choć trzeba przyznać, że w bibliotece na Bajkowej bibliotekarki mają dla swoich czytelników bogatą ofertę tych książek, które cieszą się największą popularnością (łącznie z cmentarnymi wampirami i innymi poszukiwanymi folderami).

3.06.2009 r. - Wycieczka edukacyjna Traktem Królewskim w poszukiwaniu łacińskich napisów na słynnych budowlach odbyła się mimo słabej pogody i marnej frekwencji. Na spotkanie przybyło 7 osób, które bardzo solidnie i wszechstronnie przygotowały się do wspólnego zwiedzania i dzielenia się wiedzą, którą posiadły. Wśród chwilowych opadów deszczu i silnego wiatru realizowałyśmy zaplanowaną marszrutę. Przy pomniku Kopernika trochę odpoczęłyśmy. Postanowiłyśmy ogrzać się w barze mlecznym, by następnie przenieść się do Empiku na herbatę. Tu podjęłyśmy rozmowę na temat przyszłości Zespołu.

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////👇
Kronika 2009/2010

 7.12.2009 - Siódmy rok spotkań zaczęłyśmy od zwiedzania siedziby przy ul. Gocławskiej 4 po remoncie i przebudowie. Początek spotkania zdominowały sprawy bieżące, a następnie dyskusje o lekturach, które warto przeczytać lub odkurzyć. W spotkaniu uczestniczyło 10 osób zainteresowanych kontynuacją prac w Zespole. Uzgodniłyśmy kolejne terminy i tematy spotkań. Z powodu trudności ze sprzętem szkolenie doskonalące Poszukiwania w bibliotecznym katalogu online postanowiłyśmy zrealizować na drodze konsultacji indywidualnych.


3.03.2010 r. spotkanie Zespołu Samokształceniowego również odbyło się w PBW przy ul. Gocławskiej w pokoju Wydziału Informacyjno-Bibliograficznego. W trakcie spotkania zapoznałyśmy się z Podstawowymi funkcjami i możliwościami pracy w programie Picasa 3. Pierwsze próby zachęciły do własnych, indywidualnych i doskonalenia umiejętności. Członkinie Zespołu zachęcone do prób we własnym zakresie sprawiały wrażenie zadowolonych nowymi informacjami i umiejętnościami oraz inspiracją do nowych form aktywności. W drugiej części spotkania dokonałyśmy Przeglądu witryn bibliotecznych, dyskutując o tych, które wydały nam się najciekawsze. Rozmawiałyśmy również o trudnościach na jakie napotykają bibliotekarki podczas współpracy z informatykami odpowiadającymi za wirtualny wizerunek szkoły. Bardziej zaawansowane koleżanki w prowadzeniu stron www bibliotek szkolnych dzieliły się sposobami rozwiązywania trudności oraz sposobami ułatwiającymi współpracę i sukcesy w tym zakresie.

14.04.2010 r. - Najpierw trafiłyśmy do Biblioteki Nautilus. Następnie przemieściłyśmy się do znajdującego się w pobliżu MultiCentrum przy ul. Porajów 14. Tam zostałyśmy bardzo gościnnie przyjęte przez prężnie działający zespół, który opowiedział nam o formach działania placówki. W dużym, kolorowo wyposażonym obiekcie realizowane są zajęcia grupowe dla dzieci i młodzieży z różnych dziedzin wiedzy. W ramach projektu MultiKid - Kolorowy Świat Puddinga i Bezy zorganizowano 4 grupy dzieci, które uczestniczyły w zajęciach według programu, który ma obudowę sprzętową, kadrową i metodyczną. Byłyśmy zaskoczone nowoczesną ofertą i rozmachem działań na Białołęce. Spotkanie okazało się bardzo ciekawe i inspirujące do poszukiwania nowych form aktywności.




Komentarze