W lutym omówiono na sieci omówiono problem samotności w różnych utworach literackich

Zimowy, wietrzny poranek przywiał na Przygodną koleżanki z Sieci, które zostały wzmocnione tym razem silna grupą wsparcia z PBW. Od razu przystąpiłyśmy do wybranego tematu, ponieważ zadań na ten dzień znowu był dostatek.

Nasza przewodniczka po lekturach zaczęła od książki Małgorzaty Strzałkowskiej Zielony i Nikt. Mira na ochotnika przeczytała ten krótki tekst, by odźwięczyć wrażenia i emocje towarzyszące jego odbiorowi. Wkrótce analizowaliśmy kwestie imion i ich znaczenie i symbole związane z omawianymi utworami. Jak zwykle dla Iwony ważne kwestie językowe przeplatały się z odbiorem emocjonalnym. Ja także wykorzystuję tę książkę na swoich warsztatach, ale muszę przyznać, że w zupełnie inny sposób.
Wszystkie zgodziłyśmy się, że utwór jest uniwersalny, zarówno w zakresie wieku odbiorcy, jak i tego, co każdy z czytelników znajduje w pięknym tekście i ilustracjach.

Potem przyszła pora na aktywność i zabawę na bibliotecznym dywanie. Wykorzystując kostki - Story Cubes, snuliśmy kreatywną opowieść z samotnym wątkiem w tle.

Dyskusję i kontrowersje wywołała kolejna książka - Wigilia Małgorzaty, która napisała India Desjardins. Poruszony był w niej problem samotności osoby starszej, która powoli wycofała się z aktywnego życia, by nie stwarzać kłopotów i zagrożeń swoją aktywnością. Zastanawiałyśmy się nad odbiorcą tej książki. Większość była zdania, że ta lektura może poszerzyć spojrzenie na samotność i postawę starszego członka rodziny już w klasach 4-6 SP. Były też takie osoby, które uznały, że jest to dobra książka dla osób starszych, którym pomoże lepiej zastanowić się nad swoimi postawami.

Znowu wylądowałyśmy na dywanie. Tym razem w dwóch grupach tworzyłyśmy opowieści inspirowane kartami dialogowymi Mythos i Dixit. Jedna grupa stworzyła wspólną opowieść, w drugiej prym wiodła Mira, opowiadając dwie wersje wymyślonej historii.
Potem Iwona omówiła kolejne książki: Samotny Jędruś, Dziewczynka z walizkami, Dziewczynka z parku, Samotni.pl, Niechciana, Samotne wyspy i storczyk, Hera, moja miłość, Kamienica. Czytałyśmy wybrane przez nią wiersze: Szymborskiej Pożegnanie widoku i Audena „Funeral Blus”.
Wybieraliśmy najtrafniejsze cytaty traktujące o samotności oraz analizowaliśmy materiał graficzny, wybierając te obrazki, które najbardziej przemawiały do naszej wyobraźni i kojarzyły się nam z tematem samotności.


Zanim przystąpiłyśmy do realizacji drugiego tematu poprosiłam Elę, by pochwaliła się postępem prac nad stroną, którą od dłuższego czasu przygotowuje, inspirując się pracami Sieci nad wyborem ciekawych książek, które mogą pomóc w pracy bibliotekarza. Udało się uzgodnić nazwę, która bardzo przypadła mi do gustu. Alfabet pomocnych książek został przemianowany na Bibliopomoc.

W trzeciej części spotkania przyszła pora na prezentację przydatnych narzędzi dostępnych online, które mogą posłużyć w różnych formach popularyzacji czytelnictwa.
Monika przygotowała już drugi raz porcję informacji o miejscach w Internecie, do których warto zajrzeć, gdy chcemy uatrakcyjnić swe zajęcia z podopiecznymi.
Przez ten link można wejść do proponowanych i omawianych przez nią stron i aplikacji:

http://padlet.com/monika_witkowska26/v2cet31gkoi7

Zachęcała do indywidualnych prób i eksperymentów. Poszukiwanie właściwego narzędzia zależy głównie od tego, jaki projekt edukacyjny chcemy zrealizować z uczniami. Mam nadzieję, że wykorzystacie chociaż niektóre z proponowanych przez nią narzędzi i pochwalicie się wkrótce jakimś ciekawym wdrożeniem swojego pomysłu




Pamajcie również o propozycjach Moniki z ubiegłego roku:

www.yummy.pl
To serwis edukacyjno-językowy dla dzieci i młodzieży. Oferuje darmowe gry online, gry edukacyjne, gry językowe, interaktywny kurs języków obcych dla dzieci, audiobooki, kartki oraz galerię prac dzieci.

www.superbelfrzy.edu.pl
To otwarty blog społecznościowy poświęcony niezależnej publicystyce oświatowej. W dziale Edu-granie serwis oferuje gry edukacyjne tworzone dla dzieci i przez dzieci. Gry podzielone są na kategorie m. in. gry gramatyczne, ortograficzne, matematyczne.

learningapps.org
to platforma umożliwiająca tworzenie własnych multimedialnych aplikacji lub korzystanie i modyfikowanie wcześniej już przygotowanych. Dzięki gotowym szablonom można tworzyć wiele ciekawych gier edukacyjnych m. in. dopasowywanie podpisów do obrazka, dopasowywanie pól tabelki, grupowanie, odsłoń obrazek, pasujące pary, przyporządkowywanie punktów na mapie.

www.classtools.net
To darmowy serwis dla nauczycieli do tworzenia aplikacji edukacyjnych. Tworzone materiały można udostępniać uczniom za pomocą e-maila lub umieszczając na stronie blogu.
Serwis zapewnia kilkanaście ciekawych szablonów do tworzenia materiałów, m.in. QR Treasure Hunt Generator, który służy do zamiany pytań i odpowiedzi na QR kody, które można wykorzystać w celu uatrakcyjnienia zajęć z uczniami.

www.tagxedo.com
Pozwala stworzyć chmurę wyrazów. Serwis nie wymaga logowania i jest bardzo prosty w obsłudze. Chmura wyrazów może być ciekawym dopełnieniem prezentacji multimedialnej, zbiorem słów związanych z danym tematem lekcji, lub logo projektu.

Z sieciowym mrugnięciem oczka

Komentarze