Podsumowanie lat pracy Bożeny Dawidowskiej-Langer. Kronika spotkań od 2010 roku. Cz.2

 Druga, kronikarska część działań Bożeny Dawidowskiej-Langer w roli kierukącej Zespołem Samokształceniowym oraz koordynatorki Sieci Współpracy i Samokształcenia Zaczytani są wśród nas oraz Inspiracje są wśród nas

Lekcja pokazowa w ramach konkursu Dni Książki Historycznej



Rok 2010/2011

Udało nam się uczestniczyć w pięciu spotkaniach, choć nauczyciele bibliotekarze mają coraz większe trudności, by się spotkać poza terenem swojej biblioteki.

6.10.10 r. – Brałyśmy udział w ćwiczeniach na temat: Skuteczne poszukiwanie w Internecie. Przy pomocy jednej z koleżanek zagłębiłyśmy się w tajniki sprawnego wyszukiwania korzystając z zaawansowanych narzędzi w przykładowych wyszukiwarkach. Temat okazał się trafiony, choć początkowo wydawał się dość banalny i trudno było ocenić, co należałoby uznać za ciekawe a co za zbyt proste. Jak zwykle, gdy chodzi o umiejętności komputerowe okazało się, że nawet osoby dość oblatane w Internecie znalazły dla siebie  coś zasługiwało na uwagę. Po obejrzeniu prezentacji i krótkiej wymianie doświadczeń przeszłyśmy do uzgadniania harmonogramu spotkań na rok szkolny 2010/2011.

 

1.12.10 r. - godz. 10.00-14.00: Nowości wydawnicze dla dzieci i młodzieży, które warto polecić

Pełne dyskusji spotkanie o nowościach wydawniczych dla dzieci i młodzieży, które warto zakupić do biblioteki szkolnej. Tym razem również okazało się, że ile bibliotekarek tyle różnych opinii i rekomendacji. Wybory naszych koleżanek często korespondują z ich własnymi upodobaniami i to chyba nic dziwnego.

Najważniejsze pytania na które szukałyśmy odpowiedzi można sformułować następująco:

    1. Czy zawsze należy polecać literaturę z tzw. górnej półki?
    2. Czy czasami nie należy zacząć od tekstów niższego lotu, które poprawią samą technikę czytania, by potem zachęcić do tekstów ambitniejszych?
    3. Dlaczego czytelnicy w każdym wieku wybierają obecnie fabułę nafaszerowaną treściami fantastycznymi preferując postacie upiorów, wampirów, magów, wilkołaków…?
    4. Czy należy się wsłuchiwać w potrzeby uczniów i kupować do biblioteki książki, które oni proponują?
    5. Jak rozbudzać potrzeby „na czytanie ksiazek”, do których chcielibyśmy uczniów zachęcić?
    6. Czy wykorzystujemy okazję, by po prostu czytać uczniom fragmenty książek, które chcemy popularyzować?
    7. Czy umiemy wykorzystać zasady tzw. „marketingu szeptanego”, by wzbudzić zainteresowanie tymi książkami?

12.01.2011 r. - Gościłyśmy na Przygodnej w Szkole Podstawowej nr 109. Tematem spotkania było samodzielne zakładanie strony internetowej oraz posługiwanie się narzędziami umożliwiającymi modne obecnie blogowanie. Elżbieta wraz z Basią przyjęły nas „po królewsku”. Myślę zarówno o poczęstunku (gorący barszczyk i wykwintne paszteciki) jak i warunkach lokalowych, w których dostrzegłyśmy cenne zmiany w porównaniu z ostatnią naszą wizytą. Ela świetnie przygotowana: prezentacja, instruktaż i ćwiczenia. Przeprowadziłyśmy również krótką naradę w związku z planowanym spotkaniem bibliotekarzy z dzielnicy Wawer na temat popularyzacji czytelnictwa, które miało się odbyć na Przygodnej w marcu. Rozstałyśmy się w nadziei na rychłe kolejne spotkanie. Może już niedługo, gdy rozpoczniemy cykl Bibliotekarze z pasją?

9.03.2011 r. - Oswajanie inności

Choć termin nie był najlepszy i wielu osobom nie pasował, spotkanie się jednak odbyło. Temat Popularyzacja literatury dla dzieci poruszającej problemy inności - analiza wybranych utworów okazał się nie tylko bardzo trudny, ale również wzbudzający ożywioną dyskusję, wykraczającą często poza zakres problemów przygotowanych przez Iwonkę, która przedstawiła zagadnienie wielostronnie i z ogromnym osobistym zaangażowaniem. Omawiane lektury pozwoliły zająć się wieloma aspektami inności. Innością dziwaków i oryginałów, wyobcowaniem, innością związaną ze specyficzną sytuacją społeczną, psychologiczną, chorobą, niepełnosprawnością , wreszcie innością jako kategorię interpretacyjną i jako zapisem kondycji każdego z nas. W wybranych utworach literackich autorzy chcieli przybliżyć te trudne problemy najmłodszym odbiorcom – dzieciom, często zdrowemu rodzeństwu dzieci chorych i niepełnosprawnych, pomóc rodzinom dotkniętym nieszczęściem. Rodziny te, naznaczone piętnem inności, muszą codziennie borykać się z losem odmieńca. Długo i z ożywieniem rozmawiałyśmy zarówno o sposobie spostrzegania inności”, mówieniu o niej, radzeniu sobie z jej przejawami. Zielony i Nikt, Jeż, Mój młodszy brat, Poczwarka, Cela, Krzyś jest wyjątkowyKosmita to książki, które pobudziły, burzliwą dyskusję, wątpliwości i osobiste refleksje. Podsumowując, uznałyśmy, że tego typu zajęcia, przydałyby się w szkołach nauczycielom, by potem mogli rozmawiać ze swymi podopiecznymi, wychowując ich w duchu zrozumienia, akceptacji i pomocy tym, którzy widzą świat inaczej.

18.05.2011 r. – Zgodnie z planem odbyła się wycieczka edukacyjna - Gaudium in litteris czyli radość z odczytywania łacińskich napisów na warszawskich zabytkach - cz. 3. Tym razem zwiedzałyśmy Łazienki Królewskie. Frekwencja bardzo dobra. Pogoda wyśmienita, humory również. Sceneria bajkowa – maj w Łazienkach i Ogrodzie Botanicznym: kwitnące bzy, rododendrony, spóźnione magnolie, stokrotki, bratki i cudowne złotokapy. Wejście od południowej strony pałacu Łazienkowskiego zdobi zartobliwy napis w ciekawym pionowym układzie graficznym. Głosi on: Ten dom nienawidzi smutków, miłuje pokój, użycza kąpieli, zaleca [życie] na wsi i życzy [sobie gościć ludzi] zacnych. Po prawej stronie na ścianie frontonu możemy przeczytać: Pogodne czoło, szczere słowo upodobaniem tu mieszkającego I Stanisław August król w roku 1784. Pałac w Łazienkach zwieńczony jest balustradami i rzeźbami. Rzeźby przedstawiają cztery pory roku, cztery żywioły oraz cztery kontynenty. Czy spacerując w piękny majowy dzień dostrzegamy te posągi i rozpoznajemy je?

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////👇

Rok 2011/2012

28.09.2011 r. – We wrześniu powitałyśmy dwie nowe koleżanki i w dziewiątym roku działalności cieszyłyśmy się obecnością 15 osób (z tego od początku istnienia mamy wśród nas 3 osoby). Uzgodniłyśmy harmonogram spotkań i dopracowałyśmy tematy do realizacji.
Zajęłyśmy się również szczegóowymi uzgodnieniami dotyczącymi lekcji pokazowych zaplanowanych na listopad, w których miały mnie wspierać wszystkie koleżanki z Zespołu. Wyszła z tego niezła obserwacja uczestnicząca. Potem zupełnie niespodziewanie wypłynął temat gromadzenia czasopism i zbiorów specjalnych. Wywiązała się długa dyskusja, która trafiła w potrzeby wszystkich obecnych.

23.11.2011 r. – Po raz drugi w tym roku szkolnym spotkałyśmy się na antresoli przy ul. Gocławskiej. Frekwencja dopisała. Tym razem oprócz nas bibliotekarek byli także uczniowie gimnazjum, których zaprosiliśmy na spotkanie z Historią życia codziennego w PRL. Impulsem i pretekstem do realizacji tego przedsięwzięcia stała się książka dla dzieci Zielone pomarańcze czyli PRL dla dzieci. Choć książka dla dzieci zaproszeni uczniowie byli gimnazjalistami i to z trzeciej klasy. Były ilustracje i rekwizyty przyniesione przez członkinie Zespołu, były wspomnienia i rozmowy.
Po lekcji szukałyśmy pomysłów na zastosowanie dopiero co przeżytego „wydarzenia” w rzeczywistości szkolnej poszczególnych bibliotek. Omawiałyśmy alternatywne pomysły, zmiany w zależności od grupy wiekowej, liczby uczniów, wielkości sali i osób, które mogłyby współuczestniczyć podobnym zajęciu.
W trzeciej części spotkania odbyły się krótkie prezentacje książek, które warto polecić do czytania zarówno uczniom jak i nauczycielom lub wręcz przeciwnie polecać nie warto.

11.01.2012 r. – odbyło się robocze spotkanie (w wąskim gronie 7 osób) przygotowujące Zespół do szerszego omówienia roli gier edukacyjnych w pracy bibliotekarza szkolnego. Zaczęłyśmy od dyskusji, w wyniku której zrodziły się pomysły jak zmodyfikować reguły gry pamięciowej Poczet Królów Polskich i dostosować je do sytuacji i potrzeb szkolnych występujących w różnych szkołach na poszczególnych etapach edukacji. Skupiłyśmy się na optymalnym wykorzystaniu jej możliwości i ukrytych walorów. Następnie jedna z koleżanek zarekomendowała grę elektroniczną Mazowsze : pogoń w czasie. Najwięcej czasu poświęciłyśmy regułom gry planszowej Zakochany w Warszawie oraz elastycznemu podejściu do zasad gier w sytuacji dostosowania ich do potrzeb chwili, wieku i walorów poznawczych, które chciałybyśmy wyeksponować.

15.02.2012 r. – Ciąg dalszy tematu: Gry edukacyjne - ich wykorzystanie w bibliotece (także dla edukacji regionalnej i historycznej) Frekwencja 50%. Zacięcie koleżanek do gier planszowymi zaskakujące. Nieszablonowe pomysły na wykorzystanie elementów gry w zależności od potrzeb edukacyjnych i wychowawczych.



18.04.2012 r.Skorzystaj z OPAC-a! Jak oszczędzić sobie pracy korzystając z tego co zrobili inni?
Rozpoczęłyśmy dyskusją o dalszych losach naszego Zespołu. Jednak w trakcie rozmowy zostałam przekonana, że moje wrażenie o „wyczerpaniu się” naszych sił witalnych nie jest podzielane przez koleżanki. Obiecały większe zaangażowanie i zostałam „nawrócona” na kontynuowanie wspólnych zadań.
Następnie zagłębiłyśmy się w tajniki skutecznego wykorzystywania baz bibliotecznych dostępnych on-line do celów bibliotecznych i szkolnych, by uniknąć powielania pracy, którą wykonali już inni bibliotekarze.

30.05.2012 r.Wycieczka edukacyjna do Ogrodu Saskiego: Czy naprawdę znasz ten ogród?
...Macte animo, generose puer, sic itur ad astra!..." ("... Śmiało, chłopcze, tak idzie się do gwiazd!...

Spotkałyśmy się przy rzeźbie alegorycznej Tw
órczość. Spacer po ogrodzie mającym prawie 300 lat rozpoczęłyśmy od przycupnięcia na ławeczce i uzgodnienia wstępnego harmonogramu działań Zespołu w przyszłym roku szkolnym. Potem  żwawo podążałyśmy po alejkach przywołując na wyścigi informacje przygotowane na spotkanie. Było gwarno i wesoło. Uzupełniałyśmy wypowiedzi poprzedniczek przekrzykując się chętnie i cytując przyniesione ze sobą książki. Wśród cytowanych wypowiedzi najbardziej spodobała się relacja Franciszka Sobieszczańskigo, który w 1869 r. tak napisał w Tygodniku Ilustrowanym: ...o świcie w ogrodzie pojawiali się osobnicy jeżdżący na welocypedach ...wkrótce potem do parku przybywali hydropaci ...między godziną 7 a 9 zjawiali się miłośnicy wód mineralnych … od 9 aż do 13 alejki zapełniały się dziecięcym gwarem i ruchem … między 13 a 18 w alejkach odbywała się rewia mody. Kto siś liczył w warszawskim świecie, ten musiał przybyć do letniego salonu Warszawy. Najliczniej przychodzono tu podczas zabaw dobroczynnych. Obecnie Ogród Saski jest przechodnim zieleńcem z efektowną fontanną i kwietnymi trawnikami. Niewiele pozostało z dawnej  świetności i ambicji założycieli Augusta II Mocnego i jego syna Augusta III.   

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////👇

Rok 2012/2013

 26.09.2012 r. - Spotkanie w SP nr 109 przy ul. Przygodnej 2 – Teatrzyk Kamishibai w roli głównej

Na początek niespodziankowe spotkanie z Panią Zofią Piątkowska-Wolską redaktorką naczelną Wydawnictwo Tibum. Gość zapoznaje nas z ideą sztuki teatralnej na papierze czyli Kamishibai. Oprócz wysłuchania rysu historycznego teatrzyków wędrownych Kamishibai w Japonii uczestniczymy w czytaniu pierwszej książki Szukając Marudka. Potem w ramach przerwy udajemy się do piwnicznego holu i izby, w której nasze koleżanki Ela i Basia urządziły miejsce na pamiątki po czasach szkolnych PRL, chcąc w ten sposób ocalić od zapomnienia zarówno rekwizyty jak i wspomnienia tamtych dni. Po przerwie słuchamy i oglądamy historyjkę Groszek, a na zakończenie Kotka Milusia. Poruszenie, zainteresowanie, pomysły na sposoby wykorzystania magicznej drewnianej skrzynki, która otwiera się po wypowiedzeniu zaklęcia. Niektóre koleżanki od razu kupują teatrzyk wraz z oferowanymi przez wydawnictwo książkami. Spotkanie niezwykłe, pozwalające poznać nową osobę umiejącą zawalczyć o to, by pasja mogła stać się przyjemną pracą.

28.11.2012 r. - Jak bibliotekarz szkolny może wspierać edukację zdrowotną w szkole?

Wbrew wcześniej okazywanym oporom działo się wiele … wymiana doświadczeń oraz prezentacje działań i dotychczasowych osiągnięć w poszczególnych szkołach przebiegała wręcz „brawurowo”. Mnożyły się także nowe pomysły. Moje próby uporządkowania i usystematyzowania wypowiedzi nie dawały chyba zadowalającego rezultatu. Do końca było bardzo burzliwie. Miałam wrażenie, że koleżanki chciały mnie przekonać, że w szkołach się dzieje bardzo wiele w zakresie edukacji zdrowotnej od wielu lat i bibliotekarze nie do końca widzą się w tej roli. Niektóre bibliotekarki ze szkół podstawowych zachęciły się do nowej formy działania. Postanowiły razem z uczniami stworzyć wspólną „książkę kucharską”, w której każde chętne dziecko będzie miało do dyspozycji po dwie strony na własny przepis oraz zdjęcie przygotowanej przez siebie potrawy.

9.01.2013 r. - Edukacyjne walory komiksu

W ramach szkolenia uwzględnione zostały następujące kwestie:
1. Prawne uzasadnienie użycia komiksu w nauczaniu, w oparciu o Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (rozporządzenie zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw z dnia 15 stycznia 2009 r. Nr 4, poz. 172.
2. Definicja słowa "komiks".
3. Zarys historii gatunku. 4. Przykłady opracowań naukowych dotyczących wykorzystania komiksu w nauczaniu, na podstawie publikacji dydaktyków, pedagogów, polonistów.
5. Propozycje schematów przebiegu zajęć wykorzystujących komiks w nauczaniu.
6. Przykłady praktycznego zastosowania konkretnych komiksów na poszczególnych etapach edukacyjnych I-IV.
7. Adresy stron internetowych dotyczących komiksu przydatne w pracy nauczyciela. 8. Manga w nauczaniu.
9. Zestawienie bibliograficzne pt.: Komiks w nauczaniu
Tym razem szkolenie było otwarte dla wszystkich chętnych osób, zainteresowanych miejscem komiksu w edukacji szkolnej. Uczestniczyło 16 osób.

10.04.2013 r. - Lektury ułatwiające integrację w klasie i szkole

Na miejscu przywitała nas Iza gościnnie oferując nie tylko lokal, poczęstunek, swoje wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, ale również książki starannie wybrane na potrzeby naszego spotkania.
Jednak nie tylko ona była „przygotowana”. Zaczęłyśmy jednak od spraw różnych. Na początku Renia opowiedziała o swoich ostatnich działaniach i sukcesach. Zachęcała do śledzenia działań Polskiej Sekcji IBBY Stowarzyszenia Przyjaciół Książki dla Młodych oraz poinformowała o akcji prowadzonej przez to Stowarzyszenie Dołącz do nas.
Pochwaliła się także swoją stroną, która powstała jako kontynuacja prac związanych z pasją zbierania informacji oraz elementarzy z całego świata: http://www.elementarze.eu/menu1.htm Prosiła o zbieranie informacji biograficznych o Januszu Grabiańskim - polskim artyście grafiku, plakaciście, ilustratorze książek, który zilustrował też ostatnią wersję Elementarza Mariana Falskiego.
Potem przyszła pora na lektury. Swoje refleksje przybliżyła nam najpierw Mira, która przyjechała z torbą pełną książek: A jednak…strzelę / E. Zllem , Dwa serca anioła / WojciechWidłak, Lato szczupaka / Jutta Richter , Wywrotka / Kazimierz Szymeczko , O melba! / Grażyna Bąkiewicz , 13 błękitnych kopert / Maureen Johnson .Potem przyszła kolej na Izę, która wybrała dla nas: Jabłko Apolejki / Beata Wróblewska, Dziennik bulimiczki / Elizabeth Zoller, Brigitte Kolloch, Dziennik klikomanki / Floria Netnicka, Biała żyrafa / Lauren St John.
Więcej czytajcie na naszej stronie w newsach

5.06.2013 r. - Szkolenie wyjazdowe w Otwocku Wielkim

Dotarłyśmy na miejsce zapakowane w 3 prywatne samochody. Po pertraktacjach z ochroną zostaliśmy wpuszczeni na teren muzealnego obiektu, gdzie zobaczyłyśmy ogromny pałac otulony zielenią i wodą. Wkrótce w towarzystwie Pana Kuratora Mirosława Budzyńskiego zwiedzaliśmy Muzeum Wnętrz w Otwocku Wielkim Oddział Muzeum Narodowego w Warszawie.
Po zwiedzeniu obiektu usiadłyśmy w kawiarence specjalnie w tym dniu otworzonej dla nas i rozpoczęłyśmy roboczą naradę, na której uzgodniłyśmy zarys przyszłorocznych poczynań Zespołu. Na koniec zostawiłyśmy sobie przyjemne chwile na świeżym powietrzu wzbogacone pięknymi widokami roślinności i jeziora. Najbardziej imponująca i godna zachwytów była jednak bryła pałacowego gmachu.
W galerii na naszej stronie możemy podziwiać zdjęcia z tego wydarzenia, które jak co roku było naszym najprzyjemniejszym spotkaniem.

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////👇

Rok 2013/2014

25.09.2013 r. Inauguracja nowego roku szkolnego po 10 latach istnienia Zespołu

Spotkanie wyjazdowe w Sochaczewie:
1. Zwiedzania Muzeum kolejki wąskotorowej
2. Spacer po Sochaczewie
3. Udział w konferencja bibliotekarzy szkolnych z okolic Sochaczewa, która odbyła się w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
4. Zwiedzanie Biblioteki Publicznej na Kramnicach
Tutaj przyjemne zaskoczenie. Piękna, nowocześnie wyposażona Biblioteka na ogromnej przestrzeni, otwarta dopiero co w starym zabytkowym budynku po rewitalizacji. Wieloosobowa obsada bibliotekarska trudząca się nad zaspokojeniem potrzeb swoich licznych użytkowników. Wszyscy zadowoleni i uśmiechnięci jakbyśmy się przenieśli czasie i przestrzeni do lepszego świata.
Na zakończenie długi spacer na dworzec kolejowy i podróż powrotna pociągiem, która znowu stała się okazją do wymiany poglądów i rozmowy na tematy zawodowe.

11.12.2013 - Atmosfera w bibliotece szkolnej

W Szkole Podstawowej nr 109 przy ul. Przygodnej 2 przywitały nas koleżanki po fachu, które co roku chętnie zapraszają nas w podwoje swej klimatycznej biblioteki. Tym razem nie zabrakło świątecznego wystroju, a nawet pierniczków domowego wypieku (do przyozdobienia na miejscu specjalnie „słodkimi” pisakami.
Koleżanki urządziły ekspresowe spotkanie autorskie. Poznałyśmy Panią Agę Szczepańską i jej książki: Patka i Pepe : pierwsza zagadka, Patka i Pepe : tajemnica meduzy.
Następnie rozpoczęłyśmy realizację głównego tematu przypominając sobie jedną z wcześniej poznanych metod aktywizujących „karuzelę”. Główne tematy dociekań to: cisza w bibliotece lub jej brak, uwaga poświęcona uczniowi, rozmowa indywidualna jako wynik zapotrzebowania ucznia, czas w czasie przerwy i w trakcie lekcji, wystrój pomieszczenia i jego rola, nastrój budowany w zależności od potrzeb wychowawczych i dydaktycznych, sposoby na zindywidualizowaną komunikację nowe pomysły i przykłady dobrych praktyk w poszczególnych bibliotekach...
W trzeciej części spotkania referowałyśmy wyniki naszych rozmów w parach i dyskutowałyśmy o tym, co udało nam się zgromadzić.

8.01.2014 r. – Prawo oświatowe dla zagubionych i dociekliwych w pytaniach i odpowiedziach

Tym razem spotkałyśmy się przy Gocławskiej. W spotkaniu wzięło udział  10 osób. Prelegentką była Pani Barbara Mierzwa, która pełni obowiązki dyrektora Zespołu Szkół Sportowych Nr 70 im. płk.Henryka Leliwy-Roycewicza w Warszawie. Uczestniczki spotkania zadawały pytania dotyczące: awansu zawodowego nauczycieli, zatrudniania emerytowanych nauczycieli w szkołach, dodatków socjalnych, uprawnień nauczycieli mianowanych i dyplomowanych przechodzących na emeryturę, urlopu na podratowanie zdrowia.

Pani Barbara Mierzwa wyczerpująco i przystępnie odpowiadała na pytania, a także zadeklarowała możliwość spotkania się z nauczycielami w kolejnym terminie, jeżeli tylko zajdzie taka potrzeba z naszej strony.  Jesteśmy bardzo wdzięczne, że koleżanka która przez kilka lat współpracowała z nami w Zespole również obecnie wspiera nas swoją wiedzą i doświadczeniem.

9.04.2014 r. - Biblioteka szkolna a zagadnienia edukacji globalnej

Poznałyśmy przesympatyczną młodą osobę Panią Paulę Lagnerowicz, redaktorkę naczelną portalu www.działasz.pl oraz asystentkę projektu W świat z klasą.  Omówiła formy pracy z młodzieżą, które pozwalają członkom projektu na wypracowanie materiałów pomocniczych dla nauczycieli – podręczniki do różnych przedmiotów nauczania zarówno w wersji papierowej jak i elektronicznej, które są dostępne na stronie: http://www.ceo.org.pl/pl/globalna

Potem głos zabrał Pan Bogumił Filipiuk, nauczyciel języka angielskiego i członek grupy roboczej języka angielskiego w projekcieW świat z klasą Przybliżył nam zmagania z trudną materią realizowanego tematu oraz starania, by wypracowane konspekty zajęć były dobrym przykładem do dalszych działań dla nauczycieli, którzy chcieliby się włączyć czynnie w realizację założeń projektu.

Praca wre
Zajęciom towarzyszyła wystawa książek, które mogą być pomocne w realizacji wybranych zagadnień edukacji globalnej. Wszyscy uczestnicy spotkania otrzymali po 2 podręczniki w wersji papierowej do zbiorów biblioteki.

4.06.2014 – Spotkanie plenerowe

Spotkanie rozpoczęłyśmy od podsumowania działań i wymiany myśli na temat przyszłości Zespołu i alternatywnych rozwiązań.Pomimo coraz większych kłopotów w czynnym uczestniczeniu w zajęciach Zespołu wszystkie panie zamanifestowały chęć trwania i zadeklarowały czynny udział. 

Potem przystąpiłyśmy do naszego głównego tematu Dzieci o specjalnych potrzebach - co umiemy zaobserwować w naszych bibliotekach i jak reagujemy na trudności związane z tym co nowe, nieznane, wymagające wysiłku i nowych umiejętności...

Byłam zaskoczona zgłaszanymi problemami. Okazało się, że nauczyciele bibliotekarze w wielu szkołach są pomijani w procesie informowania o dzieciach ze SPE, ze względu na to, że jakoby ich nie uczą? Choć dzieci odwiedzają bibliotekę szkolną bibliotekarze nie mają często niezbędnej wiedzy o ich specjalnych potrzebach. Biblioteka bywa często miejscem, gdzie sytuacje trudne są zażegnywane, ale trud wychowawczy i opiekuńczy bibliotekarzy nie jest dostrzegany we właściwym kontekście. Dzieje się to ze szkodą dla podopiecznych i relacji wypracowanych w codziennych sytuacjach zadaniowych.

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////👇

Rok 2014/2015

29.10.14 r. - Jak skutecznie "zarzucić sieć"?

Na początek był czas na wymianę aktualnych problemów nurtujących poszczególne członkinie naszego zespołu. Została przeanalizowana koncepcja nowego systemu doskonalenia nauczycieli, który ma obowiązywać od stycznia 2016 r., a w wielu szkołach jest już wdrażany w ramach projektu unijnego: System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół.

Potem były „wariacje” na temat form popularyzacji czytelnictwa:
• koleżanki odśpiewały „hymn czytelników”,
• rozmawiałyśmy o „rekwizytach” ułatwiających lansowanie „mody na czytanie”
• została wyartykułowana potrzeba „przeglądów” wartościowych książek
• padła propozycja prowadzenia „wypożyczalni wystaw”, która wkrótce została zrealizowana.


4.02.2015 – Elementy biblioterapii w pracy bibliotekarza szkolnego  

Na początek www.pinterest.com i nasze pomysły na wykorzystanie możliwości tej strony w pracy wychowawczej bibliotek szkolnych. Potem już główny temat spotkania, który zaczęłyśmy od krótkiej teorii. Potem pani psycholog opowiedziała o swoich doświadczeniach w pracy z uczniami z wykorzystaniem starannie wybranych książek. Stwierdziła, że w jej codziennej pracy książka często stanowi wstęp do rozmów z całymi grupami uczniów lub pomaga w nawiązaniu kontaktu i rozmów indywidualnych z uczniami. W doborze potrzebnych lektur korzysta z pomocy bibliotekarki szkolnej i zawsze może liczyć na jej trafne podpowiedzi. Także zadowolona jest ze zbiorów, które biblioteka szkolna oferuje uczniom. Następnie głos zabrała pani pedagog, która okazała się również osobą często wykorzystującą w swej pracy książki, ale również arteterapię. Mówiła o swoich działaniach i obserwowanych zmianach zachowań wychowanków pod wpływem kolejnych zajęć plastycznych, dyskusji, wspólnego oglądania filmów. Nam także pokazała 2 krótkie filmy, które są dostępne na stronie TED.com


29.04.15 r. - Darmowe programy komputerowe wzbogacające ofertę edukacyjną

Na pierwszy ogień poszedł wcześniej anonsowany Pinterest. Ela Pokazała, omówiła, zachęciła i poprowadziła ćwiczenia, aby wszystkie zainteresowane osoby wyszły ze spotkania z założonym kontem i pierwszymi samodzielnymi próbami w przypinaniu pinów na nowo utworzonych tablicach.
Asia dzisiaj pokazała nam trzy darmowe programy komputerowe do tworzenia komiksów. Ponieważ czasu było mało przygotowała krótkie prezentacje do samodzielnych prób.
Jako pierwsza została omówiona darmowa aplikacja do tworzenia komiksów Toondoo dostępna na stronie www.toodoo.com
Potem był PIXTON, a informacja dla nas zaczęła się od zdania: Wejdź na stronę www.pixton.com
I jeszcze jedna propozycja to Make Beliefs Comix – aplikacja służąca do tworzenia komiksów. Strona programu www.makebeliefscomix.com
Monika zaczęła od tekstu „to wszystko jest proste i szybko wam pokażę.”
Przygotowała i omówiła narzędzia edukacyjne dostępne online dla nauczycieli, zaprojektowane z myślą o uczniach i nauczycielach:
www.yummy.edu.pl to serwis edukacyjno - językowy dla dzieci i młodzieży. Oferuje darmowe gry online, gry edukacyjne, gry językowe, interaktywny kurs języków obcych dla dzieci, audiobooki, kartki oraz galerię prac dzieci.
www.superbelfrzy.edu.pl to otwarty blog społecznościowy poświęcony niezależnej publicystyce oświatowej. W dziale Edu-granie serwis oferuje gry edukacyjne tworzone dla dzieci i przez dzieci. Gry podzielone są na kategorie m. in. gry gramatyczne, ortograficzne, matematyczne.
learningapps.org, to platforma umożliwiająca tworzenie własnych multimedialnych aplikacji lub korzystanie i modyfikowanie wcześniej już przygotowanych. Dzięki gotowym szablonom można tworzyć wiele ciekawych gier edukacyjnych m. in. dopasowywanie podpisów do obrazka, dopasowywanie pól tabelki, grupowanie, odsłoń obrazek, pasujące pary, przyporządkowywanie punktów na mapie.
www.classtools.net to darmowy serwis dla nauczycieli do tworzenia aplikacji edukacyjnych. Tworzone materiały można udostępniać uczniom za pomocą e-maila lub umieszczając na stronie blogu.
Serwis zapewnia kilkanaście ciekawych szablonów do tworzenia materiałów, m.in. QR Treasure Hunt Generator, który służy do zamiany pytań i odpowiedzi na QR kody, które można wykorzystać w celu uatrakcyjnienia zajęć z uczniami.
www.tagxedo.com pozwala stworzyć chmurę wyrazów. Serwis nie wymaga logowania i jest bardzo prosty w obsłudze. Chmura wyrazów może być ciekawym dopełnieniem prezentacji multimedialnej, zbiorem słów związanych z danym tematem lekcji, lub logiem projektu.

Zakończyłyśmy krótką informację o programie bibliotecznym MOLNET+ w chmurze. I tu znowu dobrą radą i swoimi doświadczeniami służyła Ela. Zaproponowała indywidualne konsultacje dla osób odczuwających niedosyt spowodowany dzisiejszym pośpiechem.
TIK nam się udał!

27.05.15 r. - (godz. 10.00-14.00) - Podsumowanie działań zespołu. Plany na rok szkolny 2015/2016

Spotkanie majowe było również konstruktywne i naładowane pozytywną energię, co się może pod koniec roku szkolnego zdarzyć tylko wielkim entuzjastkom swojej pracy. Zespołowiczki chwaliły się swoimi osiągnięciami i nowymi zadaniami, które udało się zrealizować.
Renia opowiedziała o akcji zakończonej sukcesem. W Warszawie będzie ulica ilustratora Janusza Grabiańskiego! A wszystko zaczęło się od pasji z elementarzami!
Było znowu trochę o Pintereście, bo kropla drazy skałę. O planach na przyszły rok i o tym jak inspirujące są nasze spotkania.
Tym razem do zobaczenia w nowej rzeczywistości. Zapraszamy wszystkich zainteresowanych do wsppółpracy w
Sieci współpracy i samokształcenia Zaczytani są wśród nas.

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////👇

Rok 2015/2016

30.092015 r. - Spotkanie inauguracyjne Sieci współpracy i samokształcenia Zaczytani są wśród nas

Nowe pomysły na urozmaicenie naszych spotkań zaczęły krążyć w pięknym wnętrzu antresoli i zachęcały do dyskusji. Dość sprawnie doprecyzowałyśmy tematy, terminy i miejsca spotkań.

Potem zajęłyśmy się konkretnymi książkami, by popracować nad formami proponowania ich uczniom. Na początek wzięłyśmy na tapetę książkę, która wzbudziła w nas mieszane uczucia:
Roberto Innocenti, Aaron Frisch, Czerwony Kapturek w wielkim mieście, 2014.
Następnie z przyniesionych przeze mnie 7 książek wybrałam 3 do pracy w grupach. Przez krótki czas koleżanki wymyślały sposoby na ciekawe zajęcia z książką, którą miały do przedstawienia.
Ponieważ pracowałyśmy wyjątkowo sprawnie zostało nam jeszcze trochę czasu na sprawy bieżące i kłopoty, z którymi bibliotekarki szkolne borykają się każdego dnia. Wśród bolączek trudnych do rozwiązania zaistniał problem wykorzystywania pomieszczenia biblioteki jako klasy szkolnej do zajęć z różnych przedmiotów nauczania. Uczniowie bez dostępu do zbiorów, bibliotekarze bez własnego miejsca pracy. Czy naprawdę jest to jedyne rozwiązanie na zbyt dużą ilość klas w szkole?



9.12.2015 r. - Biblioterapeutyczne poszukiwania i inspiracje. Kontynuacja prac nad uzupełnianiem sieciowego "alfabetu pomocnych książek" na trzech poziomach edukacyjnych.

Gościłyśmy tym razem na Tarchominie w bibliotece szkolnej Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi Nr 342 im. J. M. Szancera przy ul. Topolowej 15. Biblioteka nowoczesna i przestronna przywitała nas wystawkę książek, o których między innymi mieliśmy wkrótce rozmawiać. Okazało się, że wszyscy są bardzo dobrze przygotowani i nie mogą doczekać się udzielenia im głosu. Każdy chciał rekomendować kilka tytułów, przyniosłyśmy swoje ulubione, docenione książki, by je dotknąć, obejrzeć, ocenić na pierwszy rzut oka okładkę i ilustracje.
Były też uzgodnienia dotyczące sposobu eksponowania naszego alfabetu pomocnych książek, który rozrasta się po każdym kolejnym spotkaniu Sieci. Zachęcałyśmy kolejny raz do współpracy przy tworzeniu tablic na Pintereście.

20.01.2016 - O ilustracjach i ilustratorach książek dla dzieci ; Przedstawiamy fantasy

Zaczęłyśmy od spraw różnych:
1. Współpraca na Pintereście oraz przy Alfabecie pomocnych książek
2. Udział w pracach na stronie www Sieci
3. Zachęta do korzystania z wypożyczalni wystaw (nawet skuteczna, bo dwie wystawy pojechały do szkół)

Potem nasza prelegentka omówiła swoją pracę przy przygotowywaniu wystaw o ilustracjach w książkach dla dzieci.
Zachęciła do odwiedzenia relacji na stronie oraz scenariusza wystawy Współcześni polscy ilustratorzy książek dla dzieci . Mówiła o swoich fascynacjach książkami dziecięcymi, z których wybierała ilustracje do wyeksponowania. Część książek przyniosła z bibliotek publicznych, by pokazać w oryginale omawiane ilustracje. Najpierw oglądałyśmy naprędce przygotowane plansze w czytelni, a potem poszłyśmy obejrzeć wystawę na II piętrze.

Inne koleżanki także zaangażowały się w temat. Niektóre przyniosły książki z ulubionymi ilustracjami i z wielkim zaangażowaniem pokazywały i omawiały swoje eksponaty.

Po krótkiej przerwie przyszła pora na literaturę fantasy. Iza przygotowała prezentację, by uporządkować i unaocznić swoje wybory czytelnicze, które chciała zarekomendować. Czasem omawiała coś ku przestrodze – wskazując zagrożenia i pułapki czyhające na młodego czytelnika.
Dyskusja była burzliwa i pełna kontrowersji i wątpliwości. Pomimo, że Iza życzliwa (dla fantasy) wyszukała to, co jej zdaniem warte czytania, to koleżanki na sali z wielką rezerwą podchodziły do tematu. Ubolewały nad modą uciekania w wymyślone, odczłowieczone światy nawet w wyborach czytelniczych swoich podopiecznych.

 

24.02.2016 r. - Oblicza samotności w literaturze dla dzieci i młodzieży ; Programy komputerowe, które można wykorzystać do popularyzacji czytelnictwa ; Co słychać na naszych Pinterestowych tablicach? ; Alfabet pomocnych książek

Zimowy, wietrzny poranek przywiał nas tym razem na Przygodą do biblioteki szkolnej w SP nr 109. Nasza „przewodniczka” po lekturach zaczęła od książki Małgorzaty Strzałkowskiej Zielony i Nikt. Na początek przeczytałyśmy głośno ten krótki tekst, by odświeżył wrażenia i emocje towarzyszące jego odbiorowi. Wkrótce analizowaliśmy kwestie imion, ich znaczenie i symbole związane z omawianym utworem.
Przyszła też pora na aktywność i zabawę na bibliotecznym dywanie. Wykorzystując kostki - Story Cubes, a potem karty dialogowe Mythos i Dixit snułyśmy kreatywne opowieść z samotnym wątkiem w tle.
Następnie było bliższe spotkanie z książkami: Samotny Jędruś, Dziewczynka z walizkami, Dziewczynka z parku, Samotni.pl, Niechciana, Samotne wyspy i storczyk, Hera, moja miłość, Kamienica. Czytałyśmy również wybrane wiersze: Szymborskiej Pożegnanie widoku i Audena Funeral Blus. Były cytaty traktujące o samotności oraz materiał graficzny.

Po przerwie zajęłyśmy się przeglądem przydatnych narzędzi dostępnych online, które mogą posłużyć w różnych formach popularyzacji czytelnictwa.
Otrzymałyśmy znowu porcję informacji o miejscach w Internecie, do których warto zajrzeć, gdy chcemy uatrakcyjnić swe zajęcia z podopiecznymi. Byłyśmy zachęcane do indywidualnych prób i eksperymentów. Poszukiwanie właściwego narzędzia (w ogromie propozycji) zależy głównie od tego, jaki projekt edukacyjny chcemy zrealizować z uczniami i od naszych osobistych umiejętności i preferencji.

11.05.2016 r. - Szukamy form współpracy z biblioteką publiczną oraz Ośrodkiem Działań Twórczych. Podsumowanie działań Sieci
Zaczęłyśmy od wizyty w Bibliotece Publicznej Dzielnicy Wesoła, Filii Nr 1 w Starej Miłosnej. Przyjęto nas bardzo serdecznie i profesjonalnie. Rozmawiałyśmy o pracy bibliotekarek w obu placówkach, tzn. w bibliotece szkolnej i publicznej, gdy ci sami uczniowie biorą udział w wielu imprezach i konkursach, a zdobyte wcześniej doświadczenia procentują w kolejnych działaniach.

Potem (w tym samym budynku) schodami w górę do ciekawych pomieszczeń Ośrodka Działań Twórczych „Pogodna". Ośrodek ma do dyspozycji 4 sale: widowiskową, wystawową, plastyczną i techniczną. Jest też piec do wypieku ceramiki. Pracownicy organizują: koncerty, spotkania autorskie, spektakle teatralne, wieczory poezji, imprezy rocznicowe i okolicznościowe, spotkania z ciekawymi postaciami świata kultury i nauki, wystawy (malarstwa rzeźby, fotografii, ceramiki), zabawy taneczne, imprezy plenerowe, konkursy. Działa tu 16 sekcji. Mieszkańcy biorą także udział w wydarzeniach cyklicznych. Oferta jest bardzo bogata i pracownicy Ośrodka często korzystają z uprzejmości wyjątkowych ludzi mieszkających w najbliższym otoczeniu.

Praca kilku instytucji nakierowana na tę samą społeczność lokalną i umiejętne wykorzystywanie zdobytych przez uczniów kompetencji w poszczególnych działaniach rozwijających twórcze myślenie, techniki twórcze i gotowość do podejmowania nowych zadań to sytuacja, której można zazdrościć tej społeczności lokalnej. Czytelnik pełen zainteresowań i otwarty na nowe wyzwania, to marzenie wielu bibliotekarzy i pracowników kultury. Tutaj to działa!


/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////👇

Rok 2016/2017

21.09.206 - Po tylu latach ciągle mamy się czym dzielić

Po doprecyzowaniu harmonogramu qszystkie „sieciaki” chętne do udostępnienia swoich lokali bibliotecznych na spotkania i mocno zainteresowane prezentacją swego dotychczasowego dorobku. Zapisujemy działania zaplanowane na obecny rok szkolny. 

Potem gra biblioteczna Postaw na zabawę, która okazała się nie lada wyzwanie, zwłaszcza jeżeli chodziło o odsłuchanie audiobooków. Kolejna część już czytelnicza. Zostały zaprezentowane możliwości wykorzystania takich książek jak:
1. Beatrice Alemagna, Pięciu Nieudanych, Dwie Siostry, 2015, ISBN 9788363696634.
2. Gro Dahle, Svein Nyhus, Grzeczna, EneDueRabe, 2011, ISBN 9788362566037.
3. John Boyne, Oliver Jeffers, Lekkie życie Barnaby'ego Brocketa, Dwie Siostry, 2013, ISBN 9788363696924.

30.11.2016 - Inspirujemy się nawzajem. Cz 1

Na I część spotkania w Szkole Podstawowej nr 353 została zaproszona grupka dzieci, które uczestniczyły i kontynuują prace literackie i plastyczne przy projekcie Nasza mała biblioteka. Choć projekt dobiegł końca uczniowie nie chcą pożegnać się z wymyślonymi przez siebie postaciami do teatrzyku Kamishibai. W szkole prowadzona jest akcja Czytam, daję słowo. Uczniowie przychodzą codziennie przed lekcjami do biblioteki, by poczytać 7 minut lub posłuchać opowieści bibliotekarki o książce, którą mogłyby przeczytać samodzielnie. Trzeba przyznać, że biblioteka jest bardzo dobrze zaopatrzona w nowe wartościowe i ciekawe dla dzieci książki.   

4.01.2017 - Inspirujemy się nazwajem. Cz. 2

Nowy Rok rozpoczęłyśmy spotkaniem w pięknej sali bibliotecznej. Zaimponowała nam nowoczesnym, profesjonalnym wystrojem i dostosowaniem do potrzeb uczniw: młodszych, starszych i o specjalnych potrzebach. Całość dopełniła dobrana kolorystyka, nowoczesne meble i atmosfera jak z bajki. 

Pierwsza zaczęła prezentować swój najnowszy dorobek „warsztatowy” Bożenka z Gimnazjum nr 20 przy ul. Afrykańskiej 11. Uczestniczka pochwaliła się tym, że nagrywa z uczniami audycje radiowe w czasie przerw śniadaniowych. Chętni uczniowie czytają fragmenty lektur.

Przyszedł czas na występ koleżanki Moniki, której sugestywna i profesjonalna relacja pozwoliła nam zajrzeć do czytelni Zespołu Szkół Spożywczo-Gastronomicznych przy ul. Komorskiej.  Okazuje się to być nie lada wyzwaniem, ale Monika daje radę. Jak się okazało, Monika otrzymuje nawet wiersze dotyczące funkcjonowania czytelni!

Jako ostatnia o swoich działaniach opowiedziedziała gospodyni spotkania - Ewa, ale fakt, że ma mało czasu nie przeszkadzał jej zupełnie.

8.02.2017 - Projektujemy gadżety lansujące modę na czytanie

Czas na kontynuację współpracy z Ośrodkiem Działań Twórczych POGODNA. Dużo się działo na dziejszym spotkaniu. Na początku wykonałyśmy "dzieła" z gliny. Sporo się przy okazji dowiedziałyśmy o tej materii. Było głośno, pracowicie i wesoło. Mira za kilka dni odbierze efekty naszej pracy i dostarczy każdej z nas osobiście przy najbliższej okazji

Czas na torby! W jednej chwili jedne szkicują, drugie konsultują swe pomysły z panią instruktorką, niektóre od razu machają pędzlem. Po godzinie możemy podziwiać niektóre skończone kompozycje. Te szybsze koleżanki próbują swoich się na drugim egzemplarzu lub na przyniesionej ze sobą koszulce czy kubku. 

26.04.2017 - Inspirujemy się nawzajem. Cz.4. Tworzymy "Czytaki-Przytulaki"
Tym razem od samego początku tak byłyśmy skupione na przygotowanych dla nas działaniach, że nie starczyło czasu na zaplanowane merytoryczne dyskusje. Miały się odbywać w trakcie zajęć manualnych, jednak okazało się, że zaangażowanie całej uwagi zostało skutecznie przekierowane na Czytaki-Przytulaki.

Oto efekty naszych działań. Sami oceńcie czy było warto poświęcić czas, by zdobył nowe umiejętności i przekonać się, że „nie taki diabeł straszny...”

31.05.2017 - Gra plenerowa Tropem Zaczytanych Ławek
To już ostatnia moja relacja w roli koordynatora Zespołu, a następnie Sieci współpracy i samokształcenia. Mam nadzieję, że zespół ludzi współpracujących od 14 lat nie rozpierzchnie się i dalej będziecie się spotykać i inspirować. Na zakończenie moich działań zostałam obdarowana pięknym serduszkiem, dobrym słowem, uśmiechami i jak zawsze przyjazną atmosferą

Następnie połączyłyśmy się na 3 i wyruszyłyśmy na ulice Warszawy w poszukiwaniu Zaczytanych Ławek. Każda z grup dostała własną instrukcję ze wskazówkami i małymi podpowiedziami. Po odnalezieniu odpowiedniego "eksponatu" należało zrobić zdjęcie lub nagrać filmik. Wszystkie grupy miały się spotkać na Placu Defilad, by omówić efekty swoich poszukiwawczych działań.


Komentarze