13.05.2020 - "10 sposobów na promocję biblioteki szkolnej na FB" na IV spotkaniu sieci online

O tym w jaki sposób prowadzić fanpage biblioteki szkolnej, by skutecznie zwiększać zasięgi zamieszczanych postów i pozyskiwać nowych odbiorców, mówiła na ostatnim spotkaniu sieci Katarzyna Majchrzak z Wydziału Opracowania Zbiorów.

Katarzyna Majchrzak przez wiele lat prowadziła fanpage warszawskiej biblioteki pedagogicznej. Uczestniczyła również w profesjonalnych kursach dotyczących skutecznego oraz efektywnego prowadzenia strony firmowej na FB. Swoim doświadczeniem podzieliła się z uczestniczkami sieci Inspiracje są wśród nas.

Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że we współczesnym świecie promocja w mediach społecznościowych to podstawa. Dlaczego czasami ta promocja nie jest skuteczna i nie przynosi oczekiwanych efektów? Za wszystko odpowiada tajemniczy, zmieniający się w błyskawicznym tempie algorytm FB. To właśnie ów algorytm bardzo często zabiera zasięgi zamieszczanych przez nas postów. Dlaczego tak się dzieje? Otóż badania pokazują, że gdyby nie te działania, przeciętny użytkownik portalu miałby do przejrzenia dziennie nawet 1500 postów. Nie jesteśmy w stanie tego zrobić, nawet przeglądając FB przez 24h. Nic więc dziwnego, że serwis stara się nam ułatwić życie i spośród ogromu zamieszczanych postów, wybierać tylko te, które rzeczywiście mogą nas zainteresować. Nasuwają się zatem pytania: Jakie posty zamieszczać, by algorytm FB nie ograniczał nam liczby odbiorców i w jaki sposób to robić?

Katarzyna Majchrzak w trakcie spotkania przedstawiła 10 zasad, które pomogą w skutecznej promocji biblioteki szkolnej na FB. Mówiła o tym, jak budować zasięgi zamieszczanych postów. Podkreślała jak istotny jest potencjał viralowy, czyli wykorzystanie treści, motywów, zwrotów które w danej chwili są na topie. Przestrzegała przed zamieszczaniem zbyt dużej liczby postów jednego dnia. Firmowa strona na FB nie powinna również służyć jako typowa tablica ogłoszeń. Ważne jest, by zadbać o przestrzeń wypowiedzi, co umożliwiają komentarze. Różne formaty zamieszczanych postów (zdjęcia, filmy, gify, ankiety itp) powodują, że treści są bardziej interesujące w odbiorze. Warto również jak najczęściej w publikowanych postach odznaczać miejsca, ludzi, strony. To również sprzyja budowaniu zasięgów.

Ponadto Katarzyna Majchrzak zachęcała do współpracy z grupami na FB o podobnej tematyce (w naszym przypadku z grupami bibliotecznymi) oraz przestrzegała przed zamieszczaniem linków oraz filmów z serwisu YouTube. Okazało się, że te działania skutecznie „obcinają” zasięgi zamieszczanych postów.


W kolejnej części spotkania, po pytaniach do prowadzącej, przyszedł czas na wymianę doświadczeń i chłodną analizę sytuacji bibliotek szkolnych na obecną chwilę. Powrót do szkoły na typowe zajęcia dydaktyczne jest póki co wykluczony. Nierozstrzygnięta pozostaje kwestia zwrotu książek do biblioteki szkolnej. Owszem – są procedury opisane przez Bibliotekę Narodową czy czasopismo Biblioteka w Szkole. Wygląda jednak na to, że każda szkoła, a w zasadzie biblioteka szkolna i pracujący w niej bibliotekarze oraz bibliotekarki, powinni do tej kwestii podchodzić indywidualnie, co należy rozumieć jako wypracowanie własnych procedur zwrotu materiałów bibliotecznych.

Kwestia ta nie została ostatecznie rozstrzygnięta na spotkaniu, ale nauczycielki miały możliwość wypowiedzenia się w tej sprawie i przedstawienie swojego punktu widzenia. Kolejne spotkanie za 2 tygodnie. Uczestniczki sieci tym razem poznają zasady zarządzania informacją własną, które zostaną przedstawione przez pracownika naukowego Uniwersytetu Śląskiego z Instytutu Nauk o Kulturze prof. Katarzynę Materską.

Komentarze