Po konferencji online "Normalna edukacja w dziwnych czasach. Jak zachować zdrowie psychiczne uczniów?

 

Za nami pierwsza, samodzielna (czyli organizowana bez współpracy z inną instytucją) konferencja online. Mamy akurat III falę pandemii i wyraźny wzrost zachorowań na SARS-Cov2. Uczniowie szkół ponadpodstawowych oraz klas IV-VIII nadal uczą się zdalnie, co związane jest ze znacznym spadkiem kontaktów rówieśniczych. Uczniowie szkół młodszych (kl. I-III) od dwóch dni w kilku województwach uczą się hybrydowo, a należy pamiętać, że mają już za sobą doświadczenia nauki zdalnej i jak sytuacja pandemiczna nie ulegnie poprawie, czeka ich ponowne zamknięcie szkół.


W zaistniałej sytuacji warto zadać sobie pytanie: Co ze zdrowiem psychicznym naszych uczniów? Nauka zdalna i pandemia odciska piętno na zdrowiu dzieci być może nieodwracalne piętno. Jak wskazują wyniki badań Raportu Polskiego Towarzystwa Edukacji Medialnej, Fundacji Dbam o mój zasięg oraz Fundacji ORANGE co drugi uczeń czuje się gorzej psychicznie (https://www.glospedagogiczny.pl/artykul/poepidemiczne-problemy-zdrowia-psychicznego-uczniow)

Inny raport – Edukacja zdalna w czasie Covid-19, powstały na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego jasno daje do zrozumienia, że wśród uczniów odczuwalne są symptomy wyraźnego zmęczenia nauczaniem zdalnym, a co za tym idzie korzystaniem z mediów cyfrowych w czasie lekcji. Być może na pierwszy rzut oka trudno nam uwierzyć w te informacje, ale fakt jest taki, że większość uczniów naprawdę odczuwa rozdrażnienie z powodu ciągłego korzystania z Internetu, komputera, programów do nauki zdalnej, a to z kolei przyczynia się po pogorszenia ich dobrostanu psychicznego. (https://www.glospedagogiczny.pl/artykul/poepidemiczne-problemy-zdrowia-psychicznego-uczniow)

W obu w/w badaniach wzięło udział ponad 1200 uczniów.

Na zdrowie psychiczne naszych uczniów niewątpliwie mają wpływ relacje i to nie tylko rówieśnicze, ale również budowanie tej szczególnej więzi na linii nauczyciel-uczeń, a także nauczyciel-rodzic. Czy w czasach edukacji zdalnej jest to w ogóle możliwe? Na te oraz inne pytania próbowano znaleźć odpowiedź w trakcie naszej konferencji Normalna edukacja w dziwnych czasach. Jak zachować zdrowie psychiczne w szkole?

Mieliśmy znakomitych prelegentów. Jednym z nich był Przemek Staroń - nauczyciel roku 2018, laureat wielu prestiżowych nagród, w tym Global Teacher Prize 2020 (uznawanego za odpowiednik nauczycielskiego Nobla), autor bestsellerowej książki Szkoła bohaterów i bohaterek, czyli jak sobie radzić z życiem. To i tak nie wszystkie osiągnięcia Przemka, ale nie będziemy teraz o tym pisać. W swojej prelekcji Bo dobrze widzi się tylko sercem, czyli o budowaniu relacji w edukacji zdalnej nasz gość nawiązał do nieuniknionych problemów technicznych związanych z nauczaniem online, ale także o odnalezieniu właściwej każdemu z nas granicy między pozytywnym szaleństwem a odpowiedzialną postawą wynikającą z wykonywanego zawodu. Powiedział, że uczniowie lubią być ekspertami w różnej dziedzinie i niezmiernie cieszy ich fakt, kiedy mogą okazać się pomocni. To buduje relacje. Jednocześnie należy pamiętać o nauce i jej osiągnięciach, ponieważ to stanowi budulec naszej wiedzy. Należy również zachować pragmatyczne podejście, kiedy wymaga od nas tego sytuacja. Przemek Staroń często nawiązywał do rozmaitych książek (jako pomocnych w działaniach w codziennej pracy nauczycielskiej), pokazując w tle swoją pokaźnych rozmiarów bibliotekę.

Dr Wandy Matras-Mastalerz nie trzeba Wam chyba specjalnie przedstawiać. Większość z Was wie, że jest to specjalistka jeżeli chodzi o biblioterapię. Dla tych mniej wtajemniczonych dodam, że Wanda Matras-Mastalerz pełni także funkcję prezeski Polskiego Towarzystwa Biblioterapeutycznego. Jest również członkinią zarządu Polskiego Towarzystwa Biblioterapetycznego we Wrocławiu oraz kierowniczką Zespołu d.s Badań nas Książką w ramach Ośrodka Badań nad Mediami Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Krótką mówiąc - prawdziwa profesjonalistka oraz prawdziwa znawczyni i pożeraczka książek. W swojej prelekcji Kryzys psychiczny i skłonność do uzależnień w dobie izolacji prelegentka przygotowała liczną bibliografię książek dla dzieci i młodzieży. Omawiając krótko poszczególne tytuły, nawiązywała do obecnej sytuacji, w jakiej znaleźli się uczniowie (nauka zdalna), wskazując jednocześnie na zagrożenia z niej wynikające. Prezentacja gościni będzie dostępna na naszej stronie internetowej.

Po krótkiej, bo zaledwie 10-minutowej przerwie wystąpił kolejny, znakomity prelegent - Aleksander Pawlicki, z którym nasza biblioteka miała przyjemność współpracować niejednokrotnie przy organizacji konferencji stacjonarnych. Olek to prawdziwy pasjonat edukacji. Na co dzień nauczyciel historii, WOS-u, wykładowca Warszawskiej Szkoły Edukacji, trener wiodący grupy Trampolina oraz pomysłodawca i współorganizator Warszawskiego Konkursu Debat Oksfordzkich i Warszawskiej Ligi Debatanckiej pod patronatem prezydenta m.st. Warszawy. Jeżeli chociaż raz uczestniczyłyście w jakiejś jego prelekcji bądź wykładzie, to doskonale wiecie, że za każdym razem zaskakuje pozytywnie. Pierwszy raz występował w naszej bibliotece online, ale jak na prawdziwego profesjonalistę przystało wypadł perfekcyjnie. Jego prezentacja O rodzicach, co siedzą na rusztowaniu i drżą. Jakie relacje da się zbudować, gdy szkoła wchodzi do domu? pobudziła intelektualnie wszystkich uczestników konferencji. Przyznajcie, że już sam tytuł wydał się intrygujący, a sama prelekcja - rewelacyjna!
Kolejna prelegentka Wiesława Mitulska to nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej i terapii pedagogicznej. Ponadto jest członkinią grupy superbelfrzy oraz autorką bloga Mamy w planie kodowanie. Na co dzień pracuje wg autorskiego programu Ruch, zabawa, nauka w klasach 1-3 w Szkole Podstawowej w Słupi Wielkiej, a w swojej pracy od wielu, wielu nie stosuje ocen i w czasie swojej prezentacji Po co nam relacje? pokazała, że ma to sens. Prelegentka pokazała praktyczne aspekty swojej pracy, pokazując mnóstwo pomysłów na pracę z dziećmi w klasach 1-3. Uczestnicy byli pod wrażeniem kreatywności naszej gościni. Kilka razy zadawali pytanie, czy jej prezentacja również będzie dostępna na stronie biblioteki i z radością przyjęli fakt, że tak.

Praktycznie każdy z wymienionych wyżej prelegentów wśród najważniejszych inspiracji książkowych wymieniał publikacje wydane przez wydawnictwo Mamania. My również wiemy, że w Mamanii można znaleźć prawdziwe perełki wydawnicze dla osób w każdym wieku. Strzałem w dziesiątkę było więc zaproszenie naszej ostatniej prelegentki Aleksandry Ruszkowskiej - przedstawicielki Wydawnictwa, odpowiedzialnej za promocję, marketing oraz dział PR w całej grupie wydawniczej RELACJA i Mamania. Warto dodać, że Ola była uczestniczką konferencji od samego początku i z pewnością musiało być jej bardzo miło, kiedy zarówno Przemek Staroń, jak i Wanda Matras-Mastalerz w swoich wystąpieniach często pokazywali książki Mamanii, jako znakomite materiały do pracy. I to nie tylko z uczniami, ale właściwie osobami w każdym wieku, ponieważ tematy poruszane w tych publikacjach są po prostu uniwersalne. Ola w swojej krótkiej prezentacji pokazała nowości wydawnicze dla rodziców oraz dzieci. Jej prezentacja również będzie dostępna na stronie biblioteki.

Trochę się rozpisałam, ale uważam, że nasza pierwsza, udana i samodzielnie zorganizowana konferencja zasłużyła na taką relację. Jesteśmy z dziewczynami z Wydziału Wspomagania Edukacji niesamowicie dumne. Wszystko się udało. Tematy były ciekawe, zainteresowanie konferencją ogromne. Wy również byłyście aktywne na chacie (wiem o tym, bo byłam wsparciem technicznym i widziałam w przeciwieństwie do Was, kto pisze komentarze). Mam nadzieję, że Wam się również nasza konferencja podobała i nie żałujecie tych czterech godzin spędzonych przez ekranem komputera. W moim przekonaniu nie był to czas stracony.


 

 

Komentarze

  1. Świetny artykuł, dzięki! Polecam Centrum kształcenia Plejada. Świetne miejsce, aby rozwinąć umiejętności technika dentystycznego.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz