Zajęcia biblioterapeutyczne dla uczniów klas 4.
Cele zajęć:
· rozpoznawanie i nazywanie uczuć,
· samodzielne i twórcze myślenie,
· refleksja po przeczytaniu tekstu,
· rozwijanie umiejętności budowania zdań,
· aktywizacja ruchowa,
· praca wyobraźnią,
· rozwijanie umiejętności plastycznych,
· kształtowanie pozytywnych wzorców moralnych,
· kształtowanie zachowań empatycznych,
· zdobywanie umiejętności okazywania uczuć.
Metody:
· słuchanie opowiadania,
· dyskusja,
· rozmowa kierowana
Formy pracy:
· grupowa,
· indywidualna.
Pomoce:
· książka „Pracownia Aurory” – Roksany Jędrzejewskiej-Wróbel,
· duże czerwone serce przecięte na pół,
· klej,
· nożyczki,
· tkaniny
· tasiemki,
· cekiny
· inne ozdoby i materiały plastyczne.
Przebieg zajęć:
· Rozmowa na temat celów zajęć.
- Co to jest serce? (narząd),
- Za co odpowiedzialne jest serce? (za pompowanie krwi)
- Kiedy szybciej bije serce, kiedy wolniej?
- Czy serce można złamać|?
- Co to znaczy mieć złamane serce?
· Ćwiczenie 1:
- Uczniowie otrzymują jedną karteczkę, na której mają podać odpowiedź na pytanie: Z czym kojarzy się złamane serce? Uczniowie mogą napisać jedno słowo.
- Nauczyciel układa karteczki wokół dużego złamanego serca.
· Przeczytanie książki „Pracownia Aurory”,
· Ćwiczenie 2: Rozmowa na temat książki
- Kim jest Nadzieja?
- Kiedy miewamy złamane serce? Jakie te są sytuacje?
-
Czy można naprawić złamane serca?
Kto/co naprawia złamane serca?
· Ćwiczenie 3: Sklejanie złamanych serc.
- Uczniowie z rozsypanki składają serca i sklejają je za pomocą dostępnych materiałów.
· Zakończenie: Nauczyciel podaje rekwizyt w kształcenie serca pierwszemu uczniowi i prosi o udzielenie odpowiedzi na pytanie: Co czujesz po dzisiejszych zajęciach? Uczniowie podają dalej serce.
Autorką scenariusza zajęć jest uczestniczka sieci "Inspiracje są wśród nas" - nauczycielka bibliotekarka ze Szkoły Podstawowej nr 261 w Warszawie im. Stanisława Kostki Potockiego Dorota Wierzchowska
Komentarze
Prześlij komentarz